«حمله شیمیایی» خان شیخون: روسیه انبار مهمات شیمیایی شورشیان را عامل حادثه دانست

«حمله شیمیایی» خان شیخون: روسیه انبار مهمات شیمیایی شورشیان را عامل حادثه دانست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مقامات روسیه می گویند آنچه «حمله شیمیایی» به شهر خان شیخون خوانده می شود حمله هوایی ارتش سوریه به انبار مهمات شیمیایی شورشیان در این شهر بوده که طی آن گازهای شیمیایی در شهر منتشر شده…

آگهی

مقامات روسیه می گویند آنچه «حمله شیمیایی» به شهر خان شیخون خوانده می شود حمله هوایی ارتش سوریه به انبار مهمات شیمیایی شورشیان در این شهر بوده که طی آن گازهای شیمیایی در شهر منتشر شده است.

با این حال حسن حاج علی فرمانده شورشیان ادلب ادعای روسیه را «دروغ» دانست و گفت که هیچ یک از مواضع این گروه در استان ادلب مورد حمله هوایی قرار نگرفته و آنها هیچ انبار تسلیحات شیمیایی ندارند و اساسا قادر به تولید چنین موادی نیستند.

این گزارش دارای تصاویر دلخراش است.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید که حمله شیمیایی روز سه شنبه به خان شیخون در استان ادلب سوریه تاکنون دست کم ۷۲ کشته از جمله ۲۰ کودک بر جای گذاشت است.

این در حالی است که صبح روز چهارشنبه شهر خان شیخون بار دیگر مورد حمله هوایی قرار گرفته است که طی ها دهها نفر کشته شده اند.

Warplanes mount fresh airstrikes in Idlib area: Syrian Observatory https://t.co/hwHeStXEsX

— Reuters Top News (@Reuters) April 5, 2017

ایگور کوناشینکوف سخنگوی وزرات دفاع روسیه در واکنشی گفت: «هواپیماهای ارتش سوریه به یک انبار بزرگ مهمات تروریستی که سخت افزارهای نظامی در شرق شهر خان شیخون تولید می کرد حمله کرده است. در این انبار، کارگاههایی برای تولید مهمات جنگی شیمیایی وجود داشته است. تروریست های مهمات شیمیایی را از این زرادخانه بزرگ به خاک عراق منتقل می کرده اند.» روز سه شنبه حدود ۳۰ نفر از مجروحان این حمله به بیمارستانهای ترکیه در مرز با سوریه منتقل شدند. وزیر بهداشت و درمان ترکیه گفته است که بررسی نخستین علائم روی بدن مجروحان گویای آنست که این حمله یک حمله شیمیایی بوده است.

آنتونیو گوترس دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید که «حمله شیمیایی» مشکوک در خان شیخون جنایت جنگی است. شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر چهارشنبه برای بررسی این حمله شیمیایی جلسه فوری تشکیل می دهد.

#BREAKING UN chief Guterres says suspected chemical attack shows 'war crimes' in Syria

— AFP news agency (@AFP) April 5, 2017

مقامات دولتی آمریکا گفته اند که تقریبا مطمئن اند که این حمله توسط نیروهای بشار اسد صورت گرفته است. این در حالی است که ارتش سوریه هرگونه مسوولیتی را در این زمینه انکار کرده و مدعی شده که هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری کنفرانس کمک به سوریه تحت تاثیر حمله «شیمیایی» به ادلب

سوریه؛ افزایش شمار کشته شدگان حمله شیمیایی خان شیخون

واکنشهایی جهانی به حمله شیمیایی در شمال سوریه