تحلیلگر سیاسی: حمله هوایی به سوریه امتیاز ترامپ در خانه است

تحلیلگر سیاسی: حمله هوایی به سوریه امتیاز ترامپ در خانه است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حسنی عبیدی، کارشناس خاورمیانه: «اگر این حمله با حملات دیگری ادامه پیدا نکند و یا با حمایتهای بین المللی همراه نشود تاثیری نخواهد داشت، حتی در مذاکرات صلح ژنو یا آستانه. در نتیجه آقای ترامپ شاید در خان

آگهی

پس از حمله هوایی آمریکا به تاسیسات نظامی سوریه، یورونیوز با حسنی عبیدی، مدیر موسسه مطالعاتی و پژوهشی مدیترانه در ژنو گفتگو کرده است. یورونیوز: «به عنوان کارشناس در امور دولتهای عرب به نظر شما پس از پنج سال جنگ، حملات هوایی آمریکا نقطه گردشی در بحران سوریه است؟»

حسنی عبیدی مدیر، موسسه مطالعاتی و پژوهشی مدیترانه در ژنو: «برای اولین بار حمله ای شده، یک حمله هوایی تاسیسات نظامی دولت سوریه را هدف قرار داد. با وجود هشدارهای دولت روسیه و ایران معتقدم این نقطه چرخشی در سیاست آمریکا در بحران سوریه است.»

یورونیوز: «در صورتی که آمریکا وارد یک پیکار تمام عیار و دراز مدت نشود این حمله ها چیزی را در تعادل رژیم سوریه تغییر نخواهند داد. ارزیابی شما چیست؟»

حسنی عبیدی: «دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا چندین هدف و گزینه را دنبال می کند. اول اینکه با حمله به یک تاسیسات نظامی بزرگ به رژیم سوریه را بدلیل نقض تعهداتش در منع کاربرد سلاحهای شیمایی مجازات می کند. او همچنین می خواهد هشدار و پیام مشابه ای به روسیه بدهد. دومین نکته به رویکرد شخص رییس جمهوری آمریکا مربوط است. او می خواهد موضع مشخص و متفاوت خود را نشان دهد و تاکید کند که دیپلماسی او با رویکرد باراک اوباما، رییس جمهوری پیشین آمریکا فاصله دارد. آیا این حمله می تواند تعادل قوا را بهم زند؟ در حال حاضر نه! زیرا حمله ای محدود به زمان و مکان مشخص است. می دانیم که حمله به یک پایگاه هوایی، برای کاهش یا تضعیف توان نظامی رژیم سوریه کافی نیست. نیروهای نظامی سوریه در تمام خاک کشور حضور قدرتمند و همه جانبه ای دارند و در آستانه پیروزی بر نیروهای مسلح مخالف هستند. اگر این حمله با حملات دیگری ادامه پیدا نکند و یا با حمایتهای بین المللی همراه نشود تاثیری نخواهد داشت، حتی در مذاکرات صلح ژنو یا آستانه. در نتیجه آقای ترامپ شاید در خانه برای خود امتیازاتی کسب کرده باشد ولی در بحران سوریه نه. »

یورونیوز: «روسیه و ایران به این حمله واکنش تندی نشان داده اند از طرف دیگر کشورهای عرب سکوت کرده اند. نظر شما در این مورد چیست؟»

حسنی عبیدی: «ما از سکوت دولتهای عرب شگفت زده نیستیم. رویه معمول آنها این است که در ابتدا صبر می کنند تا ببینند چه می شود. واکنش آنها معمولا جز آخرینها است با این حال از اهمیت بسیاری برخوردار است. عربستان سعودی از حمله استقبال کرده است. ژنرال سیسی، رییس جمهوری مصر تا اکنون موضعگیری نکرده است، همه می دانند او با رژیم سوریه مناسبات خوبی دارد. باید یادآوری کنم که رویکرد دولتهای عرب در مورد بحران سوریه متفاوت و بین آنها اختلاف وجود دارد. کشورهای حوزه خلیج فارس خواهان کنار گیری بشار اسد هستند ولی همه کشورهای عضو اتحادیه عرب چنین موضعی ندارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: یک نظامی ایرانی در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد

دادگاه فرانسه حکم بازداشت بین‌المللی بشار اسد را صادر کرد