«برابری فرصت» برای نامزدهای انتخابات؛ دردسر رسانه های فرانسه

«برابری فرصت» برای نامزدهای انتخابات؛ دردسر رسانه های فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رادیوها و تلویزیون های فرانسه با قانونی سخت گیرانه درباره رعایت برابری زمانی که به هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اختصاص می دهند دست به گریبان هستند.

آگهی

رادیوها و تلویزیون های فرانسه با قانونی سخت گیرانه درباره رعایت برابری زمانی که به هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اختصاص می دهند دست به گریبان هستند.

از روز دوشنبه دهم آوریل مهلت رسمی تبلیغات انتخاباتی در فرانسه آغاز شده است و تا یازده روز ادامه می یابد. این قانون در حالی به دردسر رسانه ها بدل شده که نامزدهایی که از محبوبیت کمتری برخوردارند باید همان میزان فرصت ابراز نظر در رسانه ها را داشته باشند که دیگر رقبایشان.

برای نمونه ناتالی ارنو، نامزد حزب کوچک و کمتر شناخته شده «نبرد کارگران» باید زمانی برابر با مارین لوپن، رهبر جبهه ملی یا امانوئل ماکرون، وزیر پیشین اقتصاد داشته باشد. مارین لوپن به دلیل نمایندگی جریان راست افراطی و نیز امانوئل ماکرون به دلیل سیاست های میانه رو و دارا بودن هواداران بسیار در جامعه فرانسه در مرکز توجه قرار دارند ولی کمتر کسی از نامزد حزب مارکسیست«نبرد کارگران» حرف می زند.

در هفته های گذشته با انتشار فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش روی فرانسه، نامزدهای اصلی توانستند در مناظره ها و گفت و گوهای تلویزیونی بدون دغدغه «رعایت زمان برابر» برنامه های خود را توضیح دهند. این اتفاق با استفاده از قانونی که کمی انعطاف پذیرتر است صورت پذیرفت. این قانون برای انتخابات ریاست جمهوری امسال به صورت غیرقطعی به نامزدهای اصلی امکان حضور بیشتر در رسانه ها را داد.

اکنون این فرصت طلایی برای نامزدهای اصلی پایان یافته و تمامی یازده نامزد باید فرصتی برابر داشته باشند. از این رو نامزدهایی که در نظرسنجی کمتر پنج درصد رای دارند می توانند پا به پای فرانسوا فیون، مارین لوپن و امانوئل ماکرون برای خود از تریبون رسانه ها تبلیغ کنند.

این قانون از سال ۲۰۰۷ میلادی با انتقاد صریح رسانه ها رو به رو بوده است. رسانه های فرانسه می گویند رعایت برابری زمان در عمل بسیار دردسرآفرین است. این انتقادها تا حدودی توانست نظر نمایندگان را در پارلمان جلب کند. از این رو زمان اجرای آن از پنج هفته به دو هفته کاهش یافت. با این همه اصل قانون پا برجا مانده است.

شورای عالی رسانه های دیداری-شنیداری فرانسه این مقررات را به منظور حفظ امکان ابراز نظر نامزدهایی که از توانایی تبلیغاتی کافی برخوردار نیستند، ضروری می داند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون: گزینه حضور نظامی غرب در اوکراین فعلا مطرح نیست

نخست‌وزیری فرانسه از حمله سایبری با شدتی «بی‌سابقه» به خدمات دولتی خبر داد

کارشناسان برای کشف راز صدای یک ویولن قدیمی به اشعه ایکس متوسل شدند