اردوگاههای جزیره خیوس یونان؛ تکمیل ظرفیت با وجود توافق اروپا و ترکیه

اردوگاههای جزیره خیوس یونان؛ تکمیل ظرفیت با وجود توافق اروپا و ترکیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بدلیل معاهده میان اتحادیه اروپا و ترکیه، تعداد پناهجویانی که از ترکیه به این این جزیره می رسند، می بایست ۲۵ درصد کاهش می یافت اما در مجموع طبق آمار رسمی کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل تعداد پناه

آگهی

اردوگاه «سودا» یکی از دو اردوگاه پناهجویان در جزیره خیوس یونان است. در چادرهای این کمپ، حدود ۸۰۰ پناهجو زندگی می کنند. بسیاری از آنان آواره شدگان سوری هستند و پناهجویانی از شمال آفریقا، افغانستان و ایران نیز در این اردوگاه ها اقامت دارند.

بدلیل معاهده میان اتحادیه اروپا و ترکیه، تعداد پناهجویانی که از ترکیه به این جزیره می رسند، می بایست ۲۵ درصد کاهش می یافت اما در مجموع طبق آمار رسمی کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل تعداد پناهجویان وارد شده به این جزیره از ۲۷۰ نفر در ماه فوریه به ۸۰۰ نفر در ماه مارس رسیده است.

امانوئل وارنوس، شهردار جزیره خیوس شرایط را هم برای ساکنان شهر و هم برای پناهجویان سخت توصیف کرد و گفت: «آمدن آنها شاید بدلیل آب و هوا و شاید هم بدلایل سیاسی است. نمی دانم و اهمیت چندانی نمی دهم، اما می دانم که هم برای شهروندان و هم برای پناهجویان وضعیت سخت است. نمی توانم از ترکیه بابت این موضوع شکایت کنم زیرا ترکیه کشوری مستقل است و قوانین خود را دارد. ما هم در اتحادیه اروپا باید سیاستهای خودمان را داشته باشیم.»

ظرفیت هر دو اردوگاه این جزیره تکمیل شده است و شرایط زندگی در آنها غیر قابل توصیف است. روند اداری پناهندگی باعث می شود که پناهجویان ماه ها مجبور به اقامت در این اردوگاه ها شوند و گاهی شورش ها و حوادثی مانند دعوا و استفاده از سلاح سرد نیز روی می دهد.

#Greece: Souda refugee camp in Chios island attacked AJEnglish</a><br> <a href="https://t.co/bMbzgz1Evm">https://t.co/bMbzgz1Evm</a></p>&mdash; Grahame Lucas (GrahameLucas) November 18, 2016

پناهجویان از وضعیت آب، غذا و خدمات درمانی ناراضی هستند و شرایط امنیت زندگی را در این محل خطرناک می دانند.

مجید، مهاجر سودانی می گوید: «من اینجا چاقو خوردم. سه بار. یک بار در قلبم یکبار پشتم و یکبار در ساق پا. پانزده روز در بیمارستان بودم و هیچکسی از سازمان ملل به دیدنم نیامد.»

مجید ۲۵ سال دارد و سه ماه پیش به خیوس رسیده است. خانواده او هنوز در ترکیه بسر می برند و پنج بار حین خروج توسط پلیس ترکیه متوقف شده اند.

شهر «چشمه» در استان ازمیر ترکیه تنها ۸ کیلومتر با جزیره خیوس فاصله دارد و مقامات این شهر ادعا می کنند که قوانین آنان در قبال پناهجویان سختگیرانه است. شهردار چشمه می گوید: «متاسفانه فرار از اینجا اتفاق می افتد. اما ما تلاش خودمان را توسط نیروهای امنیتی و گشت گارد ساحلی انجام می دهیم. هر روز سعی می کنیم که آنها را قبل از ساعت ۲:۴۵ زمان حرکت کشتی از چشمه به خیوس جمع کنیم.»

خبرنگار یورونیوز از جزیره خیوس گزارش می دهد: «سیاستمداران ترکیه اتحادیه اروپا را به پاره کردن توافق و حتی فرستادن ۱۵ هزار پناهجو در ماه به این کشورهای اروپایی تهدید می کنند. مقامات یونان و خیوس نیز درباره شرایط زندگی در اردوگاهها و محدود بودن منابع شکایت دارند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت تکان‌دهنده مهاجران از فاجعه غرق شدن لنج؛ «تلاش نافرجام گارد ساحلی یونان حادثه را رقم زد»

انتخابات یونان؛ مردم برای دومین بار در دوماه گذشته پای صندوق‌های رای رفتند

واژگونی مرگبار قایق مهاجران؛ فرانتکس می‌گوید یونان پیشنهادهای کمک را نادیده گرفته است