تقویت و تحکیم اتحاد پولی و اقتصادی اروپا

تقویت و تحکیم اتحاد پولی و اقتصادی اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یکپارچگی اقتصادی ۵۵۰ میلیون اروپایی درون اتحادیه اروپا خیلی وقت پیش، در دهه ۱۹۵۰ آغاز شد.

یکپارچگی اقتصادی ۵۵۰ میلیون اروپایی درون اتحادیه اروپا خیلی وقت پیش، در دهه ۱۹۵۰ آغاز شد. چند دهه بعد پیمانی امضا شد که آغازگر اتحاد پولی و اقتصادی، بدانگونه که امروز می شناسیم بود. اما امروز، به خاطر چالشهای داخلی و خارجی اتحادیه اروپا، اتحاد پولی با شک و تردیدهایی روبروست. برای تقویت اتحاد پولی و اقتصادی چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

برای تقویت اقتصاد و اتحاد پولی اتحادیه اروپا چه کارهایی می توان انجام داد؟ آن هم موقعی که اروپا با چالشهای زیادی روبروست. یکی از معیارهای تعیین کننده برای پیوستن یک کشور به منطقه پولی یورو عملکرد اوراق قرضه دولتی در آن کشور است.

با ظهور و انداختن یورو در گردش اقتصادی، این اتحاد مثل نقش روی سنگ شد. اما اکنون که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می شود این اتحاد پولی به چالش گرفته شده است و حتی بقای آن زیر سؤال رفته است.

اتحاد اقتصادی و پولی در اروپا به چه معناست؟ یک مثال:

هدف اتحاد اقتصادی و پولی این است که یوهان و ناتالی و جودیت و پی یر عضو یک باشگاه شوند.

برغم اینکه سیاستهای ملی و اقتصادی آنها متفاوت است، اتحادیه اروپا به آنها یک ارز واحد داده است و تا زمانی که معیارهای خاصی را برآورده کنند می توانند به باشگاه ملحق شوند.

بانک مرکزی اروپا که حلقه اصلی در این اتحاد پولی و اقتصادی است، سیاست های پولی و نرخ بهره و میزان تورم مجاز را تعیین می کند تا سیاست های کشورهای مختلف هماهنگ شود.

یکی دیگر از عناصر این اتحاد تور حفاظتی است که وقتی مشکل بزرگی پیش می آید همه در آن سهم دارند. یکپارچگی اقتصادی به یوهان امکان می دهد که پنیرش را در سراسر اروپا بفروشد و بازار بزرگتری در اختیار داشته باشد.

مشتری او هزینه ای برای تبدیل ارز متقبل نمی شود و جودیت که با هر دو کار می کند می تواند شغل ایجاد کند، مثل کسب و کار مقایسه مزه پنیر در سراسر اروپا.

از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۱۹ کشور در منطقه پولی یورو هستند. تنها دانمارک گزینه عدم پیوستن به منطقه یورو را دارد و هفت کشور دیگر اتحادیه اروپا منتظر الحاق هستند.

آیا پیوستن به منطقه پولی یورو منجر به رشد اقتصادی کرواسی می شود؟

اتحاد مالی و اقتصادی قرار بود باعث رشد اقتصادی اروپا بشود، اما بحران مالی اشکالهای آن و چالش های پیش رو را برملا کرد.

کرواسی آخرین کشوری است که به اتحادیه اروپا ملحق شده است و احتمالا کشور بعدی ای خواهد بود که به منطقه پولی یورو خواهد پیوست. با جمعیت ۴ میلیون و دویست هزار نفر، و تولید ناخالص ملی ۴۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و اقتصادی که انتظار می رود در سالهای آینده بسرعت رشد کند، کرواسی هنوز پول ملی خودش به نام کونا را دارد.

بوریس وویچیچ، رئیس بانک مرکزی کرواسی است. وی درباره توان رقابت کرواسی در اتحاد اقتصادی و پولی اروپا می گوید: «توان رقابت وجود دارد چون مردم می توانند کاری را بهتر و ارزانتر از دیگران انجام دهند. از سوی دیگر، در تجارت بین المللی نرخ تبدیل ارز خیلی مهم است، اما در بیشتر کارهای تجارتی مشکل تبدیل ارز وجود ندارد.»

اتحاد پولی اروپا می خواهد با جدا کردن صندوق های دولتی و بدهی بانکها، از مالیات دهنده ها حفاظت کند.

آیا این نکته مانعی در پیوستن کرواسی به منطقه یورو ایجاد نمی کند؟

آقای وویچیچ در پاسخ به این پرسش می گوید: « فکر نکنم مانعی ایجاد شود، همیشه حفاظت از پول مالیات دهندگان طرفدار دارد و ما وقتی می خواهیم به حساب و کتاب دارایی های غیرقابل ضمانت که هر بانک باید داشته باشد رسیدگی کنیم باید به دقت مراقب نحوه اجرا باشیم. هنوز هم بخشهایی هست که باید نحوه اجرای کار معلوم شود. دومین نکته مهم برای الحاق به منطقه پولی یورو داشتن نظارت و مقررات مؤثر و اجرای دقیق آنهاست.»

«پیوستن به منطقه پولی یورو، باعث تقویت سرمایه گذاری خارجی می شود»

کاهش نرخ بیکاری در کرواسی نسبت به بقیه کشورها از میزان بالایی برخوردار بوده است. این سؤال می آید که آیا این کشور، یا کشوری مثل لهستان نیاز دارد برای تحقق وعده اشتغالزایی بیشتر، به منطقه پولی یورو بپیوندند؟

رییس بانک مرکزی کرواسی در باره این که آیا پیوستن به منطقه پولی یورو منجر به اشتغالزایی می شود یا نه می گوید: «این کار نرخ بهره را پایین می آورد و باعث ایجاد شغل می شود. خطر اصلی برای سرمایه گذار خارجی این است که ارزش پول کشوری که می خواهد در آن سرمایه گذاری کند، پایین بیاید. با پیوستن به منطقه پولی یورور، همه سرمایه گذاران وضعیت مطمئن تری خواهند داشت. یکسان بودن ارز، تجارت را تسهیل، و همه این عوامل هم سرمایه گذاری تقویت می کند، و هم تجارت را. در نتیجه اشتغال ایجاد می شود.»

In case of 2-speed union, #Croatia would fit in deeper one, says Boris Vujčić, CNB, now the q° is how deep does “deeper” mean? #RealEconomypic.twitter.com/IWwcgAvaF8

— Guillaume Desjardins (@GuilDesjardins) March 30, 2017

چالشهای داخلی و خارجی اتحاد پولی در اروپا از نگاه موسکویسی

می توانیم بپذیریم که چالشهای متعددی وجود دارد و اروپا بر سر دوراهی قرار گرفته است. پی یر موسکوویسی، مسئول ثبات اقتصادی و مالی اروپا و یورو در کمیسیون اروپا، با ماست. گزینه ها را شرح خواهد داد.

یورونیوز: با این سؤال شروع کنیم که چطور می خواهیم رابطه مجدد با شهروندان اروپا برقرار کنیم و در این محیط اتحاد پولی اروپا را تحکیم کنیم؟

پی یر موسکوویسی: «من هیچوقت نمی گویم که کار آسانی است. اما در مرحله اول به آنها خواهم گفت نگاه کنید که همین الان چه داریم، بانک مرکزی اروپا و یوروگروپ را داریم. در آنجا برای کشورهایی که دچار مشکل هستند تصمیمات مشترک گرفته می شود. مشکلی امروز ما این است که برغم نظم زیاد، اختلاف زیادی در میزان این نظم هست. این نظم در شمال اروپا قوی است و در جنوب ضعیف است. در شمال اروپا گفته می شود که چرا ما باید هزینه این کشورهای جنوب را تقبل کنیم. در جنوب اروپا اقتصادها در مقایسه با شمال اروپا ضعیف تر می شود. به همین دلیل است که باید تلاش کنیم همگرایی و یکدستی به وجود بیاید. یعنی برخی از اقتصادها باید تلاش بیشتری کنند و کشورهایی که جا برای مانور دارند، مثلا در آمد اضافی دارند این درآمد اضافی را صرف سرمایه گذاری کنند.باید تعداد کشورهای منطقه پولی یورو را به نوزده و شاید بیشتر برسانیم. چون با بیرون رفتن بریتانیا فقط یک کشور می ماند که واحد پولش یورو نیست، یعنی دانمارک. همه کشورهای دیگر که معیارهای پیوستن به منطقه یورو را برآورده می کنند می توانند به منطقه یورو ملحق شوند.» یورونیوز: این حرف مثل تأیید مسئله اروپا با دو سرعت مختلف است، و مثل این که آینده اروپا این خواهد بود. اما نتیجه در عمل برای شهروندان اروپا این به چه معناست؟

پی یر موسکویسی: «گاهی کسانی که می خواهند سرعت را بیشتر کنند باید ظرفیتش را داشته باشند. این کاری است که ما در مورد یورو انجام دادیم و همینطور در مورد شنگن. من فکر نمی کنم داشتن دو سرعت مختلف در اروپا غیرعادلانه است، بلکه اتفاق و همکاری بین کسانی است که تمایل به همکاری دارند.»

یورونیوز: عناصر اتحاد اروپای با سرعت های مختلف، در عمل چیست؟ مثلا اگر یورو را در نظر بگیریم معنیش این است که دو یورو خواهیم داشت : یورو شماره یک، و یورو شماره دو.

پی یر موسکویسی: «وقتی اتحادیه بانکی را به وجود می آوریم تضمین می کنیم که منافع آنها که بیرون از منطقه پولی یورو هستند حفظ شود. بنابراین معنای اروپای با چند سرعت، یورو با سرعتهای مختلف نیست. مثال دیگری می زنم: مالیات بر تراکنش های مالی برای ۲۸ کشور ممکن است، اما امیدوارم بتوانیم آن را در ۱۰ کشور پیاده کنیم باید نمونه عملی داشته باشیم که نشان دهد که خوب است عضو گروه باشیم.»

یورونیوز: همچنین عناصر اصلی دیگری هستند مثل خطرپذیری برابر برای همه اعضا، که با مخالفت زیاد روبرو شده است.

پی یر موسکویسی: «برکسیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) چالش اصلی درونی است که باید تکلیفش به شکلی دوستانه روشن شود، چون نیاز داریم رابطه خود با بریتانیا را حفظ کنیم. چالشهای بیرونی هم وجود دارد، دونالد ترامپ با سیاستهایش درباره حفاظت از صنایع داخلی یا پیمان های تجاری چند جانبه، یکی از این چالشهاست. پوتین چالش دیگری است، همینطور تروریسم و بحران پناهجویان. به نظرم نمی توانیم بگذاریم اوضاع به شکل فعلی بماند چون اگر چنین شود نیروهایی که می خواهند اتحادیه اروپا از هم بپاشد خیلی قوی خواهند شد.»

یورونیوز: خطر اینکه همه اینها به هیچ نتیجه ای نرسد چقدر است؟

پی یر موسکویسی: «خطر زیاد است: کسانی هستند از جمله مارین لوپن در کشور خود من، که می خواهند فرانسه از اتحادیه اروپا خارج شود. واقعاً اروپا و یورو بدون فرانسه بی معنی می شود. بنابراین حرف من به طرفداران اروپا این است که کنار نکشید و از اینکه اروپایی هستید شرمگین نباشید. به دستاوردهایتان افتخار کنید اما نه فقط به آنها بلکه به آنچه توان انجامش را دارید افتخار کنید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران یونان؛ چالش ها و راه حل های دولت برای ثبات و رشد اقتصادی

بنگاه‌های تجاری، برندگان تقویت طرح صندوق سرمایه‌گذاری راهبردی اروپا؟

تحولات فناوری و اقتصاد دیجیتال؛ آیا ربات‌ها بهره‌وری را افزایش خواهند داد؟