روسیه و ایالات متحده؛ از امید به دوستی تا کشمکش بیش از پیش

روسیه و ایالات متحده؛ از امید به دوستی تا کشمکش بیش از پیش
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پس از پیروزی آقای ترامپ در انتخابات نیز بر اساس نشانه ها، تحلیلگران دوره ای جدید و روابط دوستانه میان روسیه و آمریکا را پیش بینی می کردند.

آگهی

رابطه میان ایالات متحده و روسیه در پرتنش ترین حالت از زمان پایان جنگ سرد بسر می برد. اما چه موضوعاتی باعث پدید آمدن این جو پرتنش شده است؟

در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ بارها از ولادیمیر پوتین تمجید کرد و او را حتی رهبری «بهتر از باراک اوباما» خواند.

پس از پیروزی آقای ترامپ در انتخابات نیز بر اساس نشانه ها، تحلیلگران دوره ای جدید و روابط دوستانه میان روسیه و آمریکا را پیش بینی می کردند.

اولین نشانه های تنش در زمان کارزار انتخاباتی روی داد. زمانی که حزب دموکرات، یک سرویس اطلاعاتی روسیه را متهم به حمله سایبری به کمپین هیلاری کلینتون، نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری کرد.

پس از انتخابات در گزارش محرمانه ای که توسط سرویس های اطلاعاتی آمریکا منتشر شد، ادعا شد که دستور کمک به مغلوب ساختن هیلاری کلینتون جهت پیروزی دونالد ترامپ توسط رئیس جمهور روسیه صادر شده بود. با وجود رد این اتهام از سوی ولادیمیر پوتین، دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موضوعی است که همچنان کنگره ایالات متحده در حال بررسی آن است.

یک ماه از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، مایکل فلین مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از هفته ها حدس و گمان درمورد محتوای تماس تلفنی اش با سفیر روسیه مجبور به استعفا شد.

اما حمله شیمیایی به خان شیخون محرک بزرگی بود که منجر به تنش در روابط دو کشور شد.

دونالد ترامپ واکنش شدید خود به این حادثه را با دستور پرتاب بیش از ۵۰ موشک به پایگاه هوایی سوریه در استان حمص نشان داد.

رئیس جمهوری آمریکا درباره حمایت روسیه از دولت بشار اسد گفت: «در اینکه دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده و تعهدات خود به کنوانسیون منع سلاح شیمیایی را نقض کرده بحثی نمی تواند باشد. اما رای مسکو مانع از واکنش شورای امنیت شده است.»

ولادیمیر پوتین با رد ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا و محکوم کردن حمله موشکی این کشور به پایگاه هوایی سوریه، حمله شیمیایی به خان شیخون را سناریویی تکراری خواند که در توجیه حمله آمریکا به عراق از آن استفاده شده بود.

آقای پوتین گفت: «من گفته بودم که حمله موشکی آمریکا مرا به شدت به یاد حوادث عراق در سال ۲۰۰۳ می اندازد. زمانیکه نمایندگان آمریکا در شورای امنیت مدارکی از نگهداری سلاح شیمیایی در عراق ارائه کردند و عملیات نظامی در عراق صورت گرفت. حمله ای که در نتیجه نه تنها منجر به ویرانی آن کشور شد بلکه با رشد تروریسم در منطقه، پدید آمدن گروه دولت اسلامی (داعش) را در پی داشت.»

آنطور که بنظر می آید زمان تغییر روابط میان ایالات متحده و روسیه هنوز فرا نرسیده است. سوال این است که صرفنظر از تاریخ روابط این دو کشور آیا میل راسخی در هر دو طرف برای تغییر شکل رابطه وجود دارد یا خیر؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار وزرای خارجۀ آمریکا و روسیه در مسکو همزمان با نشست شورای امنیت

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید

اولین اظهار نظر پوتین بعد از حمله موشکی و پهپادی مستقیم ایران به اسرائيل