آئین های عید پاک در شاخه های مختلف مسیحیت

آئین های عید پاک در شاخه های مختلف مسیحیت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عید پاک در آئین مسیحیت شامل مجموعه مراسمی مذهبی است که توسط پیروان شاخه های مختلف کاتولیک، ارتدکس و پروتستان در سه یا چهار روز تعطیل برگزار می شود.

آگهی

عید پاک در آئین مسیحیت شامل مجموعه مراسمی مذهبی است که توسط پیروان شاخه های مختلف کاتولیک، ارتدکس و پروتستان در سه یا چهار روز تعطیل برگزار می شود. این عید در روزهای ثابتی از سال نیست اما معمولا بین ۲۲ مارس تا ۲۵ آوریل (۲ فروردین تا ۵ اردیبهشت) و در روزهای پنجشنبه تا یکشنبه برگزار می شود.

فلسفه این عید در حقیقت جشن دوباره زنده شدن عیسی پس از به صلیب کشیده شدن و دفن او و عروج به آسمان است که روز رستاخیز نامیده می شود. بر اساس آئین های عید پاک در اولین روز به نام پنجشنبه مقدس یا پنجشنبه فرمان، عیسی مسیح جمعی از یاران خود (حواریون) را به شام دعوت می کند و پس از شام به آنها خبر از دستگیر شدن خود می دهد.

به اعتقاد پیروان مسیحیت، روز جمعه “آدینه نیک” نام دارد که عیسی مسیح در سحرگاه آن دستگیر و به صلیب کشیده می شود. شنبه شب جسد او از صلیب پائین آورده و دفن می شود و روز یکشنبه که روز اصلی عید پاک است، عیسی مسیح از قبر خود خارج می شود و عروج می کند.

ارامنه ایران که پیروی آئین های مسیحیت ارتدوکس هستند، عصر پنجشنبه مقدس در کلیساهای خود حاضر می شوند و کشیش پای ۱۲ نوجوان را که نماد حواریون مسیح هستند شستشو می دهد و آئین نیایش برگزار می شود.

رنگ کردن تخم مرغ یکی دیگر از آئین های عید پاک است که نماد زندگی و شادی و جشن گرفتن عروج عیسی مسیح است. شکستن تخم مرغ نیز آئین دیگری است که بین یونانی ها و ارامنه رایج است و نمادی از باز شدن قبر عیسی مسیح و عروج اوست.

ارامنه ایران مانند پیروان دیگر مسیحیان ارتدوکس از ۴۰ روز قبل از عید پاک روزه می گیرند، اما در آئین روزه داری آنها، خوردن هر آنچه از حیوان به دست میآید ممنوع است. در حالیکه کاتولیک ها در آئین روزه داری خود، از خوردن هرآنچه لذت بخش است مانند شراب و شکلات پرهیز می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف یک نقاشی باستانی از چهره عیسی مسیح در سرزمین مقدس

چرا تماشای صدها فیلم در آلمان در جمعه مقدس ممنوع است؟

اوکراین؛ استقبال از عید پاک با تخم مرغ های بزرگ رنگ شده در میدانهای کیِف