تصویب قطعنامه برای پایان ماموریت صلحبانان سازمان ملل در هائیتی

تصویب قطعنامه برای پایان ماموریت صلحبانان سازمان ملل در هائیتی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شورای امنیت به اتفاق آرا در قطعنامه ای پایان ماموریت صلحبانان سازمان ملل متحد در هائیتی را تصویب کرد.

آگهی

شورای امنیت به اتفاق آرا در قطعنامه ای پایان ماموریت صلحبانان سازمان ملل متحد در هائیتی را تصویب کرد. ماموریت سازمان ملل در این کشور در اواسط ماه اکتبر سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید.

این قطعنامه همچنین به ثبات حاکم بر هائیتی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و بازگشت به قانون اساسی اشاره کرده است.

ماموریت صلحبانان سازمان ملل متحد در این کشور در سالهای اخیر با رسوایی های همراه شده بود. نیروهای حافظ صلح این سازمان به سوء استفاده جنسی از زنان و کودکان و عاملیت در شیوع وبا متهم شده بودند.

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل در جلسه شواری امنیت گفت: «ما باید اذعان کنیم که کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله ای که هر روز با گرسنگی سر می کنند، بوسیله صلحبانان با شیرینی و خوراکی اغوا می شدند و هزینه سنگین این غذاها سوء استفاده جنسی بوده است.»

مردم هائیتی از این تصمیم شورای امنیت استقبال کرده و خواهان جایگزینی نیروهای صلحبان سازمان ملل با یک نیروی پلیس کوچکتر هستند.

ماموریت صلحبانان این سازمان از سال ۲۰۰۴ با سقوط رئیس جمهور وقت «ژان برتراند اریستید» و بروز ناآرامی سیاسی در این کشور آغاز شد.

کَمیل شارلمرز، اقتصاددان و فعال سیاسی اهل هائیتی می گوید: «ما باید اقدامات لازم را انجام دهیم تا به منابع موجود سازمان ملل، از جمله فنی، منابع انسانی و منابع اقتصادی برای جبران خسارات قربانیان وبا و هزاران نفر از زنان و کودکانی که به آنها تجاوز شده، دسترسی پیدا کینم.»

نیروهای سازمان ملل برای شیوع وبا در هائیتی نیز سرزنش می شوند. این بیماری باعث مرگ ۹۵۰۰ نفر از سال ۲۰۱۰ به اینسو شده است. این سازمان مسئولیت شیوع این بیماری را بر عهده نگرفته است.

بر اساس مصوبه شورای امنیت، نیروهای صلحبان سازمان ملل تا شش ماه آینده هائیتی را ترک می کنند و با هفت یگان پلیس جایگزین خواهند شد که با شکل گیری نیروی پلیس هائیتی از تعداد آنها نیز کاسته می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟

سازمان ملل: اسرائیل مانع انتقال کمک‌های غذایی به غزه می‌شود

موافقت اسرائیل با ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه در پی گفتگوی بایدن و نتانیاهو