«نه» معترضان به پیروزی «آری» در همه پرسیِ ترکیه

«نه» معترضان به پیروزی «آری» در همه پرسیِ ترکیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

معترضان به نتیجه همه پرسی اخیر در ترکیه، که اختیارات رئیس جمهوری این کشور را افزایش می دهد، روز دوشنبه در پایتخت و بسیاری از شهرهای این کشور راهیِ خیابانها شدند.

آگهی

معترضان به نتیجه همه پرسی اخیر در ترکیه، که اختیارات رئیس جمهوری این کشور را افزایش می دهد، روز دوشنبه در پایتخت و بسیاری از شهرهای این کشور راهیِ خیابانها شدند. جمع معترضان در محله بشیکتاش استانبول شعار می دادند: «نه، کار تمام نشده، درگیری ادامه دارد.»

مُراد غازانچی، یکی از معترضان می گوید: «من معتقدم اتفاقهای نامعمول و غیرقانونی زیادی افتاده است. اخبار زیادی شنیده ایم. ما در روزِ همه پرسی برای رأیمان ایستادیم. ما نتیجه «آری» را نمی پذیریم چون حاصل رأی گیری «نه» بود.»

یک زن میانسال نیز که در این همه پرسی رأی منفی داده است می گوید :«نمی خواهم مجلسمان دستکاری شود. می خواهم که صد در صدِ نمایندگان مجلس را خودمان انتخاب کنیم. من مخالف حکومت تکنفره و دیکتاتورها هستم.»

شمارش نزدیک به ۲.۵ میلیون برگه رأیِ بدون مهر تأیید، که بیشتر آنها پاسخ «آری» را بر خود داشته اند انگیزه این اعتراضهاست، چراکه اختلاف نهایی بین آرای مثبت و منفی فقط کمی بیش از ۱.۳ میلیون رأی است.

ویدئوهایی حاکی از جعل آرا در شبکه های اجتماعی ترکیه منتشر شده است، برخی از این ویدئوها نیز رجب طیب اردوغان را در حال به جا آوردن نماز شکر نشان می دهند.

نتیجه انتخابات روز یکشنبه هفدهم آوریل شکاف میان دو طبقه عمده ترکیه را آشکار کرد. طبقه متوسط شهرنشین که آینده خود را همگام با جریان اروپا می بیند و طبقه روستایی دینداری که هوادار قدرت اردوغان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حالت فوق العاده در ترکیه برای مدت سه ماه تمدید می شود

اردوغان: احیا حکم اعدام انشاالله در پارلمان مطرح می شود

چشم انداز ترکیه پس از رفراندوم قانون اساسی؛ گفتگو با اجه تملکوران