برنامه ریزی مراکش برای شکوفایی اقتصاد آفریقا

برنامه ریزی مراکش برای شکوفایی اقتصاد آفریقا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پروژه همکاری بانک توسعه آفریقا و سازمان ملی"صادرات مراکش" با تدارک نشست هایی در چند کشور آفریقایی، کارآفرینان و شرکت های مختلف منطقه را برای همکاریهای بیشتر جهت توسعه اقتصادی آفریقا تشویق کرد.

آگهی

اقدامات مراکش برای فتح اقتصادی آفریقا و تمرکز بر روی دومین برنامه “ارتباط تجاری آفریقا” قدمی برای بین المللی کردن شرکت های مراکشی محسوب می شود. دیدارهای اقتصادی در این زمینه در چند کشور آفریقایی انجام شد که می تواند زمینه ساز شکوفایی و همبستگی آفریقا باشد. در زیر گزارشی کوتاه از این فعالیت به شما معرفی می شود:

کیگالی، پایتخت رواندا

دومین برنامه ارتباط تجاری آفریقا که با همکاری بانک بی ام سی ای آفریقا و سازمان ملی «صادرات مراکش» تدارک دیده شده است از کشور رواندا شروع شد. رواندا یکی از پویا ترین کشورهای قاره آفریقا محسوب می شود.

این، اولین برنامه منسجم تجارتی است که در این کشور با گذشتۀ قتل عام هفت آوریل ۱۹۹۴ انجام می شود.

هیئتی متشکل از ۱۲۰ نفر که نزدیک به هشتاد نفرشان در شکوفایی اقتصاد این کشور سهیم بوده اند به این منظور در کیگالی گردهم آمدند.

مدیر بخش خصوصی فدراسیون رواندا (Rwanda’s private sector Federation chairman) می گوید: «این، برنامه ای است که به آن بسیار دلبسته ایم و از آن انتظارات زیادی داریم. این برنامه تحول آفرین است و بخش خصوصی در جستجوی راههایی است که آن را بپروراند و به یک واقعیت تبدیل کند.»

دارالسلام، پایتخت تانزانیا

دارالسلام در تانزانیا با ۱۴۰۰ کیلومتر فاصله از کیگالی پایتخت رواندا دومین مرحله از این برنامه منسجم تجاری است. دویست و بیست شرکت محلی به دعوت هیئت مراکشی پاسخ دادند و هزار و دویست ملاقات میان کارافرینان انجام شد، دو برابر آنچه در رواندا سازماندهی شده بود.

خالد سلوم محمد، وزیر اقتصاد و برنامه ریزی زنگبار می گوید: «آوردن سرمایه گذاران و مجامع کسب و کار از دو طرف به تبادل کمک می کند. منظورم مبادله دیدگاهها، تجربه و موقعیت هایی است که بین این دو کشور وجود دارد. با توجه به این دیدگاه در منطقه همکاریهایی بنا می کنیم که بر آن تاکید می شود.»

#africanbusinessconnect édition 2017 #madagascar:Une délégation marocaine avec 80 entreprises marocaines & plus de 340 entreprises malgaches pic.twitter.com/WfxfprMShx

— BMCE Bank (@BMCE_Bank) 7 avril 2017

آنتاناواریو پایتخت ماداگاسکار

در سومین و آخرین مرحله از برنامه ارتباط تجاری آفریقا، هیئت مراکشی، سرزمین صلح یا «دارالسلام» را ترک کرد و به آنتاناواریو پایتخت ماداگاسکار در آفریقای جنوبی رفت.

این دوره از برنامه با شرکت ۳۵۰ شرکت متعلق به ماداگاسکار در زمینه های مختلف کار بخصوص انرژی، حمل و نقل، زیرساخت های کشاورزی و آب، اجرا می شود.

اولیویر ماهافالی سولونان، نخست وزیر ماداگاسکارمی گوید: «دیدار امروز نماد موفقیت همکاری جنوب-جنوب است. مراکش در زمینه اقتصادی پیشرفت بسیار مهمی داشته و ما می خواهیم مسیر مراکش را دنبال کنیم تا بتوانیم اقتصاد ماداگاسکار را تقویت کنیم.»

Signature de #MoU entre #marocexport et #ITBM#africanbusinessconnect#madagascar#antananarivopic.twitter.com/rauVSvv2fj

— BMCE Bank (@BMCE_Bank) 7 avril 2017

هدف دیگر از این برنامه ایجاد قابلیت همکاری میان مراکش و این کشورها در زمینه های مختلف بود. مواردی چون صنعت فلزات، خدمات مالی، ساختمان، املاک و مستغلات، بهداشت و درمان و انرژی. برای ارزشگذاری بر قابلیت صادرات و بین المللی شدن شرکت های مراکشی ملاقات های چندی در این راستا انجام شد. نتیجه این دیدارها رضایت بخش بود.

مدیر واحد تجاری Business Unit Manager m2m Group می گوید: «می خواهیم امکان همکاری با اپراتورهای ماداگاسکار را بسنجیم تا بتوانیم در دنیای دیجیتال که در آن پیشرو هستیم آنها را همراهی کنیم.»

مدیر شرکت انرژی ترانسفو Global Export Manager Energy Transfo می گوید: «فایده این برنامه، یافتن بازارهای جدید در محدوده هایی است که در حال حاضر به صورت غیرمستقیم از طریق توزیع کنندگان اروپایی در آنها کار می کنیم. بازارهایی که فعلا آنها را نمی شناسیم. درک ما از این بازارها خیلی بیشتر از رقبای آسیایی مان است.»

کارآفرینان مراکشی مایل بودند در بخش های آینده دار مثل بی تی پی، ساختمانی، فناوری های جدید، انرژی و دارویی سرمایه گذاری کنند. از نظر موسسه ملی صادرات مراکش و بانک بی ام سی ای آفریقا که برنامه ریزان این دور سفرهای اقتصادی هستند نتایج بدست آمده از حد انتظارشان بالاتر بوده و آنها از هم اکنون به فکر تدارک ماموریت دیگری در این منطقه هستند.

زهرا مافیری، مدیر موسسه “صادرات مراکش” می گوید: «تعهد کردیم که در تبادل اطلاعات و کارشناسی به هم کمک کنیم، و بعضی کانال ها و بخش ها را با کمک هم برای کشورها و منطقه توسعه دهیم.»

آگهی

هشتاد درصد از اپراتورهای مراکشی علاقه دارند ابتدا در رواندا سرمایه گذاری کنند. در تانزانیا، کمتر از بیست درصد حاضرند پا فراتر بگذارند. درعوض ماداگاسکار بیش از شصت درصد از سرمایه گذاران احتمالی مراکشی را وسوسه می کند.

ارتباط تجاری آفریقا، تجربه و شبکه ارتباطی گروه بانک آفریقایی دی ام سی ای را برای توسعه بین المللی شرکت های مراکشی به کار خواهد برد و ماموریت های تازه ای در نواحی دیگر آفریقا در دستور کار قرارخواهد گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات

قوانین تازه در دُبی برای افزایش استفاده از روبات‌ها و خودکارسازی امور

تحولات عرصه فناوری نوین؛ دُبی برای پیشتازی در متاورس خیز برداشته است