نامزدهای مطرح در انتخابات ریاست جمهوری ایران

نامزدهای مطرح در انتخابات ریاست جمهوری ایران
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ثبت نام برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران که سه شنبه ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل) آغاز شده بود، پس از ۵ روز درنهایت شنبه ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) به پایان رسید.

آگهی

ثبت نام برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران که سه شنبه ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل) آغاز شده بود، پس از ۵ روز درنهایت شنبه ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) به پایان رسید.

در این مدت ۱۶۳۶ نفر ثبت نام کردند. اکنون بنا بر قانون اساسی ایران، شورای نگهبان در حال بررسی پرونده های ثبت نام کنندگان است تا در مهلت رسمی پنج روزه فهرست نامزدهای نهایی را اعلام کند.

این انتخابات، بار دیگر فرصتی است برای تقابل اصولگرایان و اصلاح طلبان.
اصلاح طلبان که چهار سال پیش به حمایت از نامزد میانه رو، حسن روحانی پرداخته بودند بار دیگر از نامزدی او برای دور دوم ریاست جمهوریش استقبال کرده اند. بزرگترین موفقیت آقای روحانی در دوران ریاست جمهوری چهارساله اش، توافق هسته ای بود که به «برنامه جامع اقدام مشترک» نیز مشهور است.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران درباره برجام می گوید: «حفظ برجام یکی از مهمترین مسائل سیاسی و داخلی و اقتصادی ملت ایران خواهد بود و هووهایی که بارها به قصد کشتن این فرزند و این نوزاد یعنی برجام تصمیم گرفته بودند، نمی توانند سرپرست خوبی برای این فرزند باشند.»

اما اصولگرایان بر خلاف اصلاح طلبان هنوز متحد نشده اند.
از شخصیتهای مشهور اصولگرایان برای انتخابات پیش رو، ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، معاون پیشین قوه قضائیه و دادستان ویژه روحانیت است. به نظر می رسد آقای رئیسی مهمترین رقیب حسن روحانی در انتخابات پیش رو باشد. او در اولین سخنرانی خود پس از اعلام نامزدی برای مقام ریاست جمهوری ایران به انتقاد از عملکرد دولت کنونی و وضعیت امروز ایران پرداخت و البته هیچ اشاره ای نیز به توافق هسته ای نکرد.

آقای رئیسی گفت: «مردم سوال می کنند چرا بیکاری؟ مردم نگران کسب و کار و رونق کسب و کارند.»

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و رقیب روحانی در انتخابات پیشین و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران نیز دوباره ثبت نام کرده اند. برخی بر این باورند از آنجا که آقای احمدی نژاد برخلاف توصیه علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران برای نامزدی در این انتخابات ثبت نام کرده است احتمالا صلاحیت او توسط شورای نگهبان رد خواهد شد.

جواد منتظری، خبرنگار یورونیوز می گوید: «انتخابات ریاست جمهوری ایران بار دیگر عرصه رویارویی دو جریان عمده سیاسی یعنی جریان اصلاح طلب و اصولگرا شده است. هرچند چهره های ثبت نام کننده باید از امروز در انتظار اعلام نظر شورای نگهبان درخصوص احراز صلاحیت خودشان باشند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ثبت نام بیش از ۱۳۰۰ داوطلب ریاست جمهوری در ایران

ثبت نام حسن روحانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران

احمدی نژاد برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کرد