نیکلاس مادورو دولت آمریکا را متهم به تلاش برای انجام کودتا در این کشور کرد

نیکلاس مادورو دولت آمریکا را متهم به تلاش برای انجام کودتا در این کشور کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا وزارت خارجه آمریکا را متهم کرد که به مخالفان او برای انجام کودتا در این کشور چراغ سبز داده است.

آگهی

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا وزارت خارجه آمریکا را متهم کرد که به مخالفان او برای انجام کودتا در این کشور چراغ سبز داده است. این سخنان پس از آن بیان شد که مخالفان او برای روز چهارشنبه برگزاری تظاهرات بزرگی را برنامه ریزی کردند.

بر این اساس، آقای مادورو در جمع اعضای دولت و فرماندهان نظامی این کشور، با اشاره به اینکه درخواست برای «تجاوز مستقیم» در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است، فرمانی موسوم به «طرح زامورا» را برای مقابله گسترده با مخالفان به امضا رساند.

او گفت: «تمام نیروهای پلیس و نهادهای دولتی، با هدف برقراری نظم داخلی و دفاع از صلح و برای شکست دادن کودتایی که توسط واشنگتن و در درجه دوم توسط خولیو بورخس، رئیس پارلمان به اجرا گذاشته شده است، در این طرح شرکت خواهند کرد. من این سند را امضا می کنم که بلافاصله قابل اجراست.»

اشاره او به بیانیه ای است که توسط مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشته شده بود و در آن از معترضان ونزوئلا خواسته بود «بدون توسل به خشونت به بیان دیدگاههایشان بپردازند» و همچنین گفته شده بود: «ما یک بار دیگر به نیروهای عمومی شامل پلیس، ارتش و گارد ملی ونزوئلا و اعضای قوه قضائیه، مسئولیت قانونی شان را در محافظت و نه جلوگیری از تظاهرات مسالمت آمیز، یادآوری می کنیم.»

هزاران نفر از شهروندان ونزوئلا از سه هفته پیش به خیابانهای پایتخت آمده اند یعنی از زمانی که دیوان عالی این کشور درصدد سلب قدرت از پارلمان ونزوئلا برآمد و با غیرقانونی خواندن پارلمان، حق تصویب یا تغییر قوانین را از آن گرفت.

این تصمیم موجی از ناآرامی ها را به همراه داشت و اگرچه درنهایت دیوان عالی مجبور به عقب نشینی شد اما اعتراضات علیه آقای مادورو فروکش نکرد.

این اعتراضات تاکنون دستکم ۵ کشته و دهها مجروح بر جای گذاشته است و بیش از صد نفر نیز بازداشت شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ونزوئلا؛ هرج و مرج سیاسی در کنار بحران اقتصادی

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند