اشتغال؛ دغدغه اصلی دولت آینده فرانسه و محور تبلیغات انتخاباتی

اشتغال؛ دغدغه اصلی دولت آینده فرانسه و محور تبلیغات انتخاباتی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

معضل بیکاری، محور تبلیغات در کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه بوده و هست.

آگهی

معضل بیکاری، محور تبلیغات در کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه بوده و هست. با گذشت ۹ سال از بحران مالی، مشکل بیکاری هنوز ده درصد از جمعیت فعال جوان بین ۱۶ تا ۲۵ ساله را شامل می شود.

در این سالها همواره ورود جوانان با مهارت کم و یا کاملا آموزش ندیده به بازار کار اولویت دولت بوده است. آخرین راه حل دولت برای این معضل، برنامه «ضمانت برای جوانان» است.

سنت اتین شهری سابقا صنعتی در جنوب شرقی فرانسه است. یک چهارم از خانواده های این شهر با جمعیت ۱۷۲ هزار نفر از کمکهای اجتماعی استفاده می کنند.

برنامه «ضمانت برای جوانان» که برنامه ای برای اشتغال جوانان است، توسط سازمانهای خدمات عمومی در این شهر اجرا می شود.

وانینا، جوان ۲۴ ساله ای است که به صورت پاره وقت مشغول بکار است و بدنبال کار تمام وقت می گردد. او می گوید: «اینجا به ما کمک می کنند و حامی ما هستند. آنها تا جا افتادن در یک شغل با ما می مانند و ما را دنبال می کنند.»

اجرای این برنامه برای هر فرد یک سال بطول می انجامد و چهار هفته آموزشی را شامل می شود. جوانان در این دوره کمک هزینه ای معادل ۴۶۱ یورو دریافت می کنند.

ماریان بدنبال شغلی در زمینه فروش لباس است. او به ما گفت: «آنها از ما می خواهند که نشان دهیم واقعا در جستجوی کار هستیم و این موضوع هر روز مرا از تخت بیرون می آورد تا دنبال کار بگردم.»

مختار بوگاری اجرا کننده این برنامه در سنت اتین است. وی توضیح می دهد: «ما برای ساماندهی شغلی تقریبا ۳۰۰ جوان آماده هستیم. و تنها معیار برنامه برنامه برای پوشش جوانان، ناتوانی آنها در پیدا کردن شغل است.»

این برنامه با بودجه اتحادیه اروپا توانست ۱۰۰ هزار جوان را در سال گذشته میلادی تحت پوشش قرار دهد. از هر دو نفر آنها یک نفر موفق به یافتن شغل و یا دوره آموزشی شد.

برای توماس خیلی سریع در زمینه رستوران کار پیدا شد. خود او می گوید: «پس از دو هفته حتی برای من قرارداد کاری آماده شده بود. من فقط امضا کردم. قراردادی سه ساله با حمایت دولتی که مرا از داشتن کار برای سه سال مطمئن می کند.»

حمایت مالی دولت در زمینه اشتغال جوانان که به نوعی یارانه استخدامی محسوب می شود شامل کمک های دولت به کارفرمایان برای استخدام و یا کمک های اجتماعی و آموزشی برای جوانان است.

دامین سوز، کارشناس اقتصادی در زمینه اشتغال است. وی درباره برنامه ضمانت جوانان و همچنین انتخابات آتی ریاست جمهوری می گوید: «رئیس جمهور فعلی بخاطر اولویت دادن به مساله اشتغال جوانان انتخاب شده بود. او اصلاحاتی را برای جوانان پیش بینی کرد. پشتیبانی قراردها از این جمله بود که می باید سیر صعودی بیکاری را متوقف می کرد. اما امروز بنظر نمی آید که این مشکل حل شده باشد. بنابراین در انتخابات آتی هم موضوع اصلی تبلیغات همین خواهد بود.»

شرکت ها و صنایع متوسط و کوچک در فرانسه همانند دیگر کشورهای اروپایی کارفرمایان اصلی بشمار می آیند.

در این کارگاه دیگ بخار سازی در سنت اتین سیزده نفر کار می کنند. پنج نفر از آنان قراردادهای با کمک دولت دریافت کرده اند.

ژاک لُدَن، مدیرعامل شرکت در اینباره گفت: «این کمکها برای شرکت ها بسیار مهم هستند. زیرا به جوانان تا مرحله دریافت قرارداد دائمی کمک می کنند. این قرارداهای حمایتی آینده نگر برای آموزش هم به آنها کمک می کند. این برنامه برای من بسیار جالب است و امیدوارم بتوان آن را حفظ کرد.»

اما نظرات در این کارگاه جوراب بافی ورزشکاران حرفه ای، متفاوت است. مدیر این کارگاه از سال ۲۰۰۷ موفق به استخدام ۳۵ نفر بدون هیچگونه کمک دولتی شده است.

ساواتور کورونا، مدیر این شرکت این برنامه ها را حمایت واقعی نمی داند و می گوید: «مدیر کارآفرین آینده نگر است. او برنامه های خود را بر مبنای پولی که به او داده شده نمی چیند بلکه بر مبنای پایداری و تداوم آن سرمایه برنامه می ریزد. از نقطه نظر اقتصادی و حسابداری بهترین راه برای اشتغالزایی، کاهش بار مالیات و غیره از روی شانه کارگاه های متوسط و کوچک است و نه استخدام کارکنان برای ۳ یا ۴ سال و تامین هزینه های آنان. این خطرناک است.»

علل معضل بیکاری در فرانسه و چالش دولت آینده

آگهی

پاسکال لو مرر، عضو اتاق فکر استراتژی فرانسه و استاد مدرسه عالی ملی لیون است. یورونیوز با وی درباره معضل بیکاری در دولت بعدی گفتگویی کرده که در زیر می آید:

یورونیوز: چه چیزی در مساله اشتغال، رئیس جمهور آینده را به چالش خواهد کشید؟

پاسکال لو مرر، عضو اتاق فکر استراتژی فرانسه: «نباید اشتباه کرد و باید بر روی علل اصلی معضل بیکاری تمرکز کرد. اگر جهانی شدن دلیل مشکل بیکاری در فرانسه بود باید در دیگر کشورهای اروپایی هم به همین صورت مشکل بیکاری وجود می داشت. برای مثال بازار چین به همان اندازه که بر اقتصاد فرانسه تاثیر می گذارد بر اقتصاد آلمان و هلند و دانمارک هم تاثیر دارد. بنابراین جهانی شدن بیشتر ضعف های صنعتی فرانسه را نمایان کرد. در ۱۵ سال اخیر ما ۸۰۰ هزار شغل در عرصه صنعت را از دست دادیم.
همچنین افسانه های در حواشی اقتصاد دیجیتال و رباتیک بوجود آمد که مشاغلی را که توسط ربات ها انجام شود حذف خواهد کرد. اما وقتی پروژه روباتیک در فرانسه و آلمان را مقایسه کنید می بینید که ما در زمینه استخدام سه سطح پایین تر از آلمان قرار داریم.
اگر واقعا می خواهیم که بیکاری را کاهش دهیم باید با تازه های بازار خود را تطبیق دهیم و آموزش های منطبق با این تغییرات را ارائه کنیم.»

یورونیوز: ما باید چه انتظاری از دولت داشته باشیم؟

پاسکال لو مرر، عضو اتاق فکر استراتژی فرانسه: «با مساله ای واقعی و جدی در اروپا روبرو هستیم. قطعا باید عناصر بازار کار را با اروپا هماهنگ کنیم. که کاری شدنی است.
می توان گفت که وقتی ناحیه ای دچار مشکل اشتغال است اروپا باید بتواند آنرا سریع ببیند و سریع وارد عمل شود. این میتواند مزیتی قوی برای بودن در اتحادیه اروپا باشد. همچنین در پشت این کمکها باید آینده نگری برای مدت بسیار طولانی هم وجود داشته باشد.
در زمینه صنایع دیجیتال ما در مقایسه با آمریکا و آسیا هنوز قوی نیستیم و ضعف داریم.اقتصاد اتحادیه اروپا حرف اول را در جهان می زند اما در زمینه صنعت فناوری که پدید آورنده شغل است عقب هستیم. اما هنوز فرصت برای تقویت ساز و کارها در اروپا وجود دارد.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریژیت ماکرون: برای ازدواج با رئیس جمهوری فرانسه ۱۰ سال صبر کردم

اصلاحات اقتصادی و مهاجرتی در فرانسه؛ ماکرون: مهاجرت را باید به میزان قابل توجهی کاهش دهیم

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است