انتخابات ۲۰۱۷ فرانسه؛ بی‌سابقه در نیم قرن اخیر

انتخابات ۲۰۱۷ فرانسه؛ بی‌سابقه در نیم قرن اخیر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رسانه های داخلی فرانسه از راهیابی امانوئل ماکرون و مارین لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به عنوان یک «بیگ بنگ» یا انفجار بزرگ یاد کرده اند.

روزنامه اقتصادی «له زکو» (Les Echos) این رویداد را به «به ستوه آمدگی» مردم فرانسه از نظام سیاسی حاکم بر این کشور تعبیر کرد و تصمیم رای دهندگان در روز یکشنبه را مبنایی برای آغاز فصل جدیدی از سیاست در این کشور از ابتدای عمر جمهوری پنجم تا کنون خواند.

فیگارو این نتیجه را یک افتضاح بزرگ نامید و نشریه کاتولیک «له کروا» (La Croix) نیز آن را به زلزله ای تشبیه کرد که پس لرزه های آن پایدار خواهند بود. روزنامه لیبرال «لو پینیون» (L’Opinion) نیز نوشت رای دهندگان در روز یکشنبه با حذف نمایندگان تمام احزابی که به مدت نیم قرن بر سیاست این کشور مسلط بودند فصل جدیدی را در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه باز کردند.

اما چگونه چنین اتفاقی روی داد؟

با نزدیک شدن به پایان دوران ریاست جمهوری فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری سوسیالیست این کشور، میل به یافتن جایگزینی از حزبی دیگر در میان فرانسوی ها افزایش یافت اما مشکلات اقتصادی و اجتماعی گسترده در این کشور آنهم در حالی که فرانسه با بحران اقتصادی و نرخ بیکاری ۹.۷ درصدی دست و پنجه نرم می کند و در کنار آن نبود فردی کاریزماتیک در میان نامزدهای احزاب مطرح، انتخاب گزینه نهایی را برای رای دهندگان سخت کرد و حتی منجر به آن شد که محافظه کاران درنهایت نتوانند از این فرصت استفاده کنند و راستگرایان فرانسه برای اولین بار در تاریخ خود نتوانند به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یابند.

در مقابل، راست افراطی به پیروزی بی سابقه ای دست یافت و رهبر «جبهه ملی» فرانسه قدرتمندتر از همیشه برای مبارزه در دور دوم انتخابات، در کنار شخصی قرار گرفت که سابقه چندانی در دنیای سیاست نداشت.

فرانسوی ها روز یکشنبه به دو نامزد ضدسیستم رای دادند؛ دو نامزد ضدسیستم با دو دیدگاه کاملا متفاوت درباره آینده فرانسه و اتحادیه اروپا.

رای مردم در این انتخابات نوعی اعتراض به سیستم حاکم بود. مردمِ خشمگین به مارین لوپن رای دادند و آنهایی که راضی به رای دادن به راست افراطی نبودند، امانوئل ماکرون را انتخاب کردند. به این ترتیب در شهرهای بزرگ و پر جنب و جوش امانوئل مکرون بهترین نتیجه را به دست آورد و در مناطق رها و فراموش شده، مارین لوپن.

مارین لوپن توانست از موج پوپولیستی که پیش از این به دونالد ترامپ برای ورود به کاخ سفید و به طرفداران برکسیت در بریتانیا کمک کرد، استفاده کند و با سردادن شعارهای ضدجهانی شدن و میهن پرستی، بر این موج سوار شود. این تلاش ها در کنار تبلیغاتی با موضوع پایان دادن به عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا و نیز جابجایی آزاد مهاجران در منطقه شنگن نتیجه داد و کابوسی را در بازارهای مالی بوجود آورد.

افزایش تهدیدات امنیتی نیز بر کسب این نتیجه تاثیر گذار بود. بنا بر گزارش وزیر کشور فرانسه وقوع یک حادثه تروریستی در آستانه برگزاری دور اول این انتخابات، منجر به آن شد که میزان مشارکت فرانسوی ها در این انتخابات حدود ۸۰ درصد باشد که بهترین سطح مشارکت طی چهل سال اخیر در فرانسه محسوب می شود.

به این ترتیب مبارزه برای کسب مقام ریاست جمهوری به رویارویی اندیشه های عوام گرایانه در مقابل اندیشه های نخبگان در جامعه فرانسه تبدیل شد و برای اولین بار به جای رقابتهای سنتی، در دور دوم انتخابات امانوئل ماکرون با ایده های سوسیال لیبرالیسم مقابل مارین لوپن و تبلیغاتش با محور ملی گرایی افراطی قد علم کرد. دو سیاست کاملا متفاوت؛ یکی خواهان ماندن در اتحادیه اروپا و یکی مصر بر خروج از این اتحادیه.

گاردین، امانوئل ماکرون را «بهترین امید برای کشور بزرگی خوانده که عمیقا آشفته است» با این وجود تاکید دارد که تهدید راست افراطی خاموش شدنی نیست.

دیلی میل نیز این انتخابات را انقلابی جدید در فرانسه خوانده است و نوعی همه پرسی برای ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا.

وال استریت ژورنال نوشت که فرانسوی ها با قراردادن اتحادیه اروپا در مرکز مخالفتهای سیاسی، به بازتعریف جغرافیای سیاسی این کشور می پردازند و نیویورک تایمز این انتخابات را دوئلی میان یک تازه کار سیاسی و یک تندروی سیاسی خوانده است که دو چشم انداز کاملا متفاوت را برای آینده کشور ترسیم می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاه متفاوت احزاب فرانسه به راهپیمایی علیه یهودستیزی

حزب راست افراطی فرانسه وامی را که از روسیه گرفته بود «پس» داد

لوپن با انتقاد از تحویل موشک‌های «سایه طوفان» به اوکراین: چرا ماکرون«کنفرانس صلح» برگزار نمی‌کند؟