جشنواره جهانی فجر؛ فیلم‌های خارجی بر پردۀ سینماهای ایران

جشنواره جهانی فجر؛ فیلم‌های خارجی بر پردۀ سینماهای ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از یکم تا هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در تهران برگزار می‌شود. رضا میرکریمی کارگردان سینما برای دومین بار دبیر این جشنواره است.

در جشنواره امسال ۱۴۹ فیلم کوتاه و بلند از ۵۸ کشور دنیا حضور دارند که در سه بخش اصلی «سینمای سعادت»، «جلوه گاه شرق» و«جام جهان نما» به رقابت می پردازند. همچنین تعدادی از آنها در بخش‌های جانبی از جمله «فیلم های کلاسیک بازسازی شده»، «زیر ذره بین» (مستند) و «نمایش های ویژه» به نمایش در می‌‌آیند. > اکران نسخه کامل و ترمیم شده ناخدا خورشید همرا با عوامل فیلم pic.twitter.com/9Q0qUJNvYz

— FajrInt FilmFestival (@FajrFest) April 22, 2017

علاوه بر نشست‌‌ها و سمینارهای امسال، می توان از رویداد جانبی مهمی چون اردوی استعدادیابیِ «دارالفنون» با حضور فیلمسازان جوان ایران و جهان یاد کرد.

هدف «دارالفنون» آن است که استعدادهای جوان را ضمن برگزاری کلاسهای آموزشی و کارگاه ها شناسایی کند. در وبسایت این جشنواره آمده است: «هنرجویان دارالفنون پس از طی این دوره شش روزه، به عضویت دائمی این مرکز درمی‌آیند و درنتیجه، فعالیت‌های سینمایی آن‌ها، در طول سال مورد پایش و رصد جشنواره قرار خواهد گرفت.»

علاقه‌مندان، پیشتر از طریق وبسایت این جشنواره برای شرکت در این کارگاهها ثبت نام کرده اند. اصغر فرهادی نیز از جمله مدرسان طرح «دارالفنون» بوده است.

فاطمه معتمد آریا، بازیگر و رسول صدرعاملی و کمال تبریزی از کارگردانان سینمای ایران و همچنین هوشنگ گلمکانی، منتقد و دبیر شورای نویسندگان مجله فیلم در میان ۱۸ داور این جشنواره هستند.

همچنین سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر بخشی را به سینمای کره جنوبی اختصاص داده است و هفت فیلم در بخش «مروری بر سینمای کره» به نمایش در می آید.

ایران با ۳۵ فیلم بیشترین شرکت کننده را در جشنواره امسال دارد و فرانسه نیز با ۱۷ فیلم در جایگاه دوم قرار دارد.

اما یکی از چالشهای اساسیِ نمایش فیلمهای خارجی در سینماهای ایران مسأله ممیزی است. فرهاد توحیدی، فیلمنامه نویس و مدیر سابق خانه سینما، که مدرس کارگاه فیلمنامه نویسی این جشنواره نیز بوده، در خصوص محدودیت اکران و شرکت فیلم های خارجی می گوید: «پیش از این، فیلم های بزرگ و کارگردانان صاحب نام میل چندانی به حضور در این جشنواره نداشتند، چون آنها به نمایش اول فیلم خود اهمیت زیادی می‌دهند. ضمن اینکه با توجه به مختصات فرهنگی، ما قادر نیستیم هر آنچه را جشنواره‌های دیگر پخش می‌کنند به نمایش بگذاریم؛ از این جهت انتخاب‌های ما محدودتر خواهد بود و در همین دایره محدود نیز گاهی ناچار به جرح و تعدیل فیلم‌ها هستیم. فیلمسازان عادت ندارند درباره جرح و تعدیل فیلم‌هایشان با جشنواره ها چانه زنی کنند.»

گرچه در این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۳۵۰ مهمان از کشورهای آسیایی، آفریقایی، اروپایی و قاره آمریکا حضور دارند، اما جشنواره امسال فرصتی برای تبادل با همسایگان ایران نیز بوده است. بخش «زیتون زخمی» از بخش های غیر رقابتی جشنواره امسال، به موضوع جنگ و درگیریهای سوریه اختصاص داشت و یک کارگردان سوری نیز در کارگاه ویژه فیلمسازی که در دانشگاه هنر برگزار می شد، سخنرانی کرد.

در میان میهمانان این دوره، هنرمندان و بازیگرانی از دیگر همسایه ایران یعنی افغانستان نیز حضور داشتند. فرشته حسینی بازیگر فیلم «رفتن»، که اصلیت افغان دارد نیز به عنوان تماشاچی در جشنواره امسال حضور یافت. او در مصاحبه با ستاد خبری جشنواره، و در خصوص وضعیت کنونی سینمای افغانستان گفت: «سینمای افغانستان در حال حاضر رو به پیشرفت است و کارگردانان خوبی مثل استاد برمک و برادران محمودی جزو فیلمسازان خوب این کشور هستند.»

در روز دوم، افتخار میزبانی از سینماگران و هنرمندانی از کشور #افغانستان در کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر را دارا بودیم#Fiff#Fiff35pic.twitter.com/sbzC8bd8kl

— FajrInt FilmFestival (@FajrFest) April 22, 2017

همچنین مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی، کارگردان بزرگ سینمای ایران و جهان نیز، به مدت سه روز در کاخ جشنواره برگزار شد. در کنار این مراسم کارگاه آموزشی بین‌‌المللی «فیلمسازیِ عباس کیارستمی» نیز برپا شد و فیلمسازان حاضر در این کارگاه، علاوه بر نمایش فیلمهای خود، از تأثیر سبک کیارستمی بر آثار خود سخن گفتند.

35th #Fajr#Film#Festival, in mention of #Abbas_Kiarostami#fiff35#abbaskiaristamipic.twitter.com/mdodbJKDBb

— Hossein Eidizadeh (@HosseinEidizade) April 21, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میرکریمی: به شرط آزادی عمل، مسئولیت جشنواره جهانی فیلم فجر را پذیرفتم

فهرست پربازدیدترین مقالات ویکی‌پدیا در سال ۲۰۲۳؛ چت جی‌پی‌تی یکه‌تاز شد

زنبورها و شامپانزه‌ها؛ از نابغه‌های کوچک روی زمین چه می‌دانیم؟