استعفای دو مقام ارشد نظامی افغانستان همزمان با دیدار وزیر دفاع آمریکا از کابل

استعفای دو مقام ارشد نظامی افغانستان همزمان با دیدار وزیر دفاع آمریکا از کابل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دو مقام عالی رتبه نظامی افغانستان از سمت‌های خود استعفا دادند.

با بالا گرفتن انتقادها از حمله مرگبار گروه طالبان به یک پایگاه نظامی در ولایت بلخ که بیش از ۱۴۰ کشته برجای گذاشت، ژنرال عبدالله حبیبی، وزیر دفاع و ژنرال قدم شاه شهیم، رئیس ستاد ارتش استعفانامه خود را تسلیم رئیس جمهوری کردند. ارگ ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد که اشرف غنی با استعفای این دو مقام موافقت کرده است.

حمله روز جمعه طالبان انتقادهای گسترده‌ای را در فضای عمومی و شبکه‌های مجازی افغانستان به همراه داشت. منتقدان خواهان برکناری مقام‌های امنیتی کشور شده بودند. معترضان روز دوشنبه هم در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری تجمع کردند.

همزمان جین ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در برنامه ای از پیش تعیین نشده روز دوشنبه وارد کابل شد. وزیر دفاع آمریکا با مقام های امنیتی کشورش در افغانستان دیدار کرده است. این دیدار در راستای بازنگری در راهبرد دولت دونالد ترامپ در قبال طالبان گزارش شده است.

حمله اخیر طالبان سومین خطای فاحش امنیتی سرویس‌های اطلاعاتی افغانستان طی ماه‌های اخیر ارزیابی شده است. گفته می شود پیکارجویان طالبان با استفاده از یونیفورم ها و خودروهای ارتش توانسته بودند به این پایگاه نظامی رخنه کرده و سربازان را هدف قرار دهند.

دو حمله دیگر، یکی در ماه مارس روی داد؛ در جریان حمله مهاجمان مسلح به بیمارستانی در کابل شماری از نظامیان و کارکنان بیمارستان کشته شدند. رشته حملات دیگری پیشتر از آن و در ماه ژانویه رخ داد؛ این حملات انتحاری در سه شهر نزدیک به پنجاه کشته برجا گذاشت. والی قندهار و سفیر امارات متحده عربی در افغانستان نیز از جمله قربانیان این حملات بودند.

حمله روز جمعه مرگبارترین حمله طالبان به نیروهای امنیتی از سال ۲۰۰۱ و برکناری از قدرت گزارش شده است.

این حمله یک هفته پس از آن صورت گرفت که آمریکا با بزرگترین بمب غیرهسته ای موسوم به «مادر همه بمب ها» مواضع داعش را در شرق افغانستان هدف قرار داد. گفته می شود در جریان این حمله ده ها پیکارجوی داعش کشته شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد