اعتراضهای گسترده به رد صلاحیت نامزدهای شورای شهر تهران

اعتراضهای گسترده به رد صلاحیت نامزدهای شورای شهر تهران
Copyright 
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

از ۱۰ هزار و ۴۲۰ داوطلب انتخابات شوراها در استان تهران ۱۴۵۰ نفر صلاحیت شان احراز نشده است که تاکنون از این میزان ۲۸۵ نفر شکایات خود را ارائه کرده اند.

در این میان رد صلاحیت برخی از اعضای شورای کنونی شهر تهران جنجال برانگیز شده است. در فهرست نمایندگان رد صلاحیت شده نام کسانی چون حبیب کاشانی، مرتضی طلایی، حسین رضازاده و علیرضا دبیر دیده می شود.

منابع آگاه از رد صلاحیت علی رضا دبیر / حسین رضا زاده و عباس جدیدی خبر می دهند

— Amene Shirafkan (@shirafkan82) 14 avril 2017

رضا تقی پور، سخنگوی شورای شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در اینباره گفته است که اعمال سلیقه های سیاسی و جناح بندی ها دلیل اصلی رد صلاحیتها برخی از اعضای کنونی شورای شهر تهران است. هیات نظارت که اعضای آن را نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل می دهند مسئول تعیین صلاحیتهای نامزدهای شورای شهر تهران هستند.

سخنگوی شورای شهر تهران در این باره نیز گفته است که رد صلاحیتها باید در چارچوب قانونی باشد. وی اعلام کرده است باید در دو روز آینده موضوع رد صلاحیت علیرضا دبیر و حبیب کاشانی با دقت بیشتری رسیدگی و بررسی شود.

در میان کسانی که صلاحیت آنها تایید نشده نام برخی از اعضای شورای شهر گذشته و حال هم دیده می شود. مرتضی طلایی نایب رئیس شورای چهارم تهران یکی از آنهاست. او با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است با وجود تایید صلاحیتش توسط هیئت های اجرایی اما ظاهرا هیات نظارت شهر تهران اقدام به اتخاذ چنین تصمیمی نموده است.

علیرضا دبیر، قهرمان المپیکی ایران نیز از عدم احراز صلاحیت خود شگفت زده شده است. او می گوید در استعلام چهارگانه از وزارت اطلاعات، اداره ثبت، قوه قضاییه و ناجا مشکلی نداشته است و نظر هیئت های اجرایی هم مثبت بوده و هنوز نمی داند دلیل اصلی رد صلاحیت چیست. گفته می شود یکی از دلایل رد صلاحیت برخی از نامزدها دوملیتی بودن آنها است.

برخی دیگر از نمایندگان فعلی از جمله مجتبی شاکری و علی صابری اعلام کرده اند که صلاحییتشان تایید شده است اما فرمانداری بدرستی این موضوع را به اطلاع آنها نرسانده است.

نام یکی از کسانی که در فهرست ردصلاحیت شدگان آمده است هادی ساعی است که او در گفتگو با ایسنا گفته است که این خبر صحت ندارد و تایید صلاحیت شده است.

در همین حال رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران از دریافت ۲۸۵ شکایت از سوی داوطلبان رد صلاحیت شده گفته است. به گفته علیرضا رحیمی اغلب شکایت ها از سوی نمایندگان شهر تهران است و تنها ۱۰ درصد از نامزدهای شاکی را نمایندگان شهرهای دیگر استان تشکیل می دهند.

اما در میان کسانی که صلاحیت آنها توسط هیاتهای نظارت تایید شده است نام عبدالله مومنی، لیلا راشد و حامد منتظری، نوه آیت الله منتظری، دیده می شود. تایید صلاحیت این سه نفر باعث شده بسیاری در شبکه های اجتماعی فراخوان حمایت از انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران را مطرح کنند.

گسترش و تعمیق #مشارکت عمومی #شهروندان در اداره عمومی شهر #تهران از جمله مهمترین اهداف #عبدالله_مومنی است. #شورای_شهر#انتخابات96pic.twitter.com/qzn6CPccJX

— حسن اسدی زیدآبادی (@hasanasadiz) 23 avril 2017

عبدالله مومنی متولد سال ۱۳۵۷ در دهه هشتاد خورشیدی مهمترین نماد جنبش دانشجویی ایران بود و پس از حمایت از کروبی در انتخابات سال ۸۸ برای دومین بار به پنج سال زندان محکوم شد. نامزد انتخابات شورای شهر تهران همزمان با تایید صلاحیت خود یک حساب توییتری هم باز کرده است که در آن نگاهش برای آینده تهران را ترسیم می کند.

تأیید صلاحیت عبدالله مؤمنی، یه مثال از اصلاح تدریجی بوسیله انتخاباته.
یه مجلس «نسبتاً خوب» انتخاب کردیم تا یه نمایده «خوب» بره شورای شهر.

— بابک (@_Dogmatist) 23 avril 2017

لیلا راشد مدیر و بنیانگذار خیریه ای به نام خانه خورشید است. بنیاد خیریه او به بسیاری از زنان و کودکان معتاد و بی سرپرست کمک می کند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ زن و ۲۵ کودک در مرکز اصلی این بنیاد خیریه پذیرش شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد