نماینده پارلمان اروپا: دولت مجارستان می خواهد صدای مخالفان را خاموش کند

نماینده پارلمان اروپا: دولت مجارستان می خواهد صدای مخالفان را خاموش کند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«برای نخستین بار پس از سال ۱۹۴۵ میلادی، یک کشور می خواهد یک دانشگاه آزاد را ببندد.»

آگهی

مایکل ایگناتیف، رئیس «دانشگاه اروپای مرکزی» در مجارستان روز سه شنبه در پارلمان اروپا درباره پیامدهای منفی بستن دانشگاه تحت امرش توضیح داد.

او گفت: «من نمی توانم به اتحادیه اروپا بگویم که چه کاری باید انجام دهد. من فقط می توانیم درباره اهمیت موضوع توضیح دهم. برای نخستین بار پس از سال ۱۹۴۵ میلادی، یک کشور می خواهد یک دانشگاه آزاد را ببندد. این مسئله ما را به سمت ناکجا آباد می برد و ارزشهای اساسی ما را تهدید می کند. کمیسیون تنها نهادی است که می تواند اقدام لازم را انجام دهند.»

خیلی ها هدف تصویب قانون جدید دولت مجارستان در زمینه آموزش عالی را فراهم کردن مقدمات بستن دانشگاه جرج سوروس، ميلياردر سرشناس مجار- آمريکايی می دانند.

سوفیا انت ولد، نماینده هلندی پارلمان اروپا در این باره گفت: «دولت آقای اوربان به شکل سیستماتیک درصدد خاموش کردن صدای مخالفان است. موضوع فقط این دانشگاه نیست، دانشگاه های دیگر هم در خطر هستند. به شکل کلی ساختار آموزشی را تحت فشار گذاشته و سعی می کند تفکر انتقادی را محدود کند. فعالیتهای رسانه های، سازمانهای غیر دولتی و قضات مربوط به تفسیر قانون اساسی را محدود کردند. باید جلوی این اتفاقات را گرفت.»

شاندور ژیروش، گزارشگر یورونیوز در بروکسل در این زمینه گفت: «ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان شخصا در پارلمان اروپا حاضر خواهد شد و از سیاستهایش دفاع خواهد کرد. گفتگوی او با نمایندگان پرتنش خواهد بود. خیلی از نمایندگان پارلمان خواستار انجام اقدامات لازم علیه مجارستان هستند تا این کشور در نهایت حاکمیت قانون را رعایت کند.»

جرج سوروس پس از سقوط کمونیسم در مجارستان این دانشگاه را در بوداپست تاسیس کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند

آغاز انتخابات پارلمانی در کرواسی؛ رئیس جمهور منتقد اروپا در سودای نخست‌وزیری است

جنجال فرهنگی در لهستان؛ مشق شب دانش‌آموزان حذف می‌شود