آغاز تبلیغات انتخاباتی در ایران و انتظار جامعه از وعده‌های نامزدها

آغاز تبلیغات انتخاباتی در ایران و انتظار جامعه از وعده‌های نامزدها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بر اساس برنامه اعلام شده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت‌، کارزار انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد. بخشی از این کارزار، شامل گفتگوی رادیویی و تلویزیونی هر یک از نامزدها به مدت ۴۵ دقیقه است و اولین گفتگو به ابراهیم رئیسی اختصاص دارد.

یکی از مسائل بحث انگیز هر انتخاباتی در کشورهای مختلف، وعده‌های نامزدها در دوره تبلیغات انتخاباتی است که در صورت پیروزی به مبنای انتظارات جامعه از آن ها تبدیل می شود و افکار عمومی به طور مرتب انتظار خود از تحقق این وعده ها را به نامزد منتخب یادآوری می کند.

در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در ایران، حسن روحانی از گشایش فضای سیاسی و رسانه ای و رفع حصر و آزادی‌های مدنی بر مبنای منشور تازه ای از حقوق شهروندی سخن گفت که در عمل به هر دلیل از تحقق آن بازماند و مورد انتقاد رای دهندگان قرار گرفت.

اکنون به نظر می رسد در دور تازه انتخابات ریاست جمهوری، حساسیت شهروندان با توجه به تجربه های قبل بیشتر نیز شده و انتقاد از وعده های بدون پشتوانه و غیرعملی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و توسط کارشناسان مورد نقد و حتی اعتراض قرار می کیرد.

برای نمونه در جریان ثبت نام نامزدها و اعلام تایید صلاحیت شده‌ها از سوی شورای نگهبان، برخی وعده‌ها با واکنش‌های فوری روبرو شد. از جمله محمد قالیباف در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم از ایجاد انقلاب اقصادی در راستای برابری اجتماعی، دوبرابر و نیم کردن درآمد کشور و ایجاد ۵ میلیون شغل ظرف چهار سال آینده در صورت پیروزی خود سخن گفت.

ابراهیم رئیسی نیز ایجاد ۶ میلیون شغل، سه برابر کردن یارانه سه دهک کم درآمد و کاهش نرخ بیکاری به ۸ درصد را وعده داد و حمید بقایی از برنامه خود برای ۴ برابر کردن یارانه ها یاد کرد.

علاوه بر واکنش ها در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این وعده ها، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در مورد برخی ارقام گفت: «گویندگان این حرفها معنای اعداد و ارقام را نمی دانند». کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به وعده‌های نامزدها درباره افزایش یارانه ها اشاره کرد و گفت: «نباید به شعور مردم توهین کرد، اینکه یارانه‌ها را وسیله قرار دهیم و به نوعی انتخابات را به مزایده بگذاریم، کار غلطی است».

برنامه ارائه شده از سوی سازمان صدا و سیما برای تبلیغات انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با برخی پیشنهادات اصلاحی از جمله پیشنهاد گنجاندن همه مناظره‌های تلویزیونی در یک هفته مشرف به روز برگزاری انتخابات با هدف تاثیرگذاری بهتر مواجه شده است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که خود نیز کاندیدای انتخابات است، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در مورد نحوه شرکت حسن روحانی در مناظره‌ها گفت: «رییس جمهوری واقعا کارهای زیادی دارد و نمی توان گفت هر جلسه‌ای که گذاشته می‌شود رییس جمهوری هم باید در آن حاضر باشد، هرچند که در این مناظره‌ها شرکت می کنند و برنامه هایشان را برای شرکت در آن تغییر داده اند.»

بر اساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری تا ۲۷ اردیبهشت ماه یعنی دو روز قبل از برگزاری انتخابات از مهلت تبلیغات انتخاباتی برخوردار خواهند بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود