ادامه کاوش‌ها در یک شهر زیرزمینی متعلق به دوره پیش از اشکانیان

ادامه کاوش‌ها در یک شهر زیرزمینی متعلق به دوره پیش از اشکانیان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر زیرزمینی سامن در استان همدان که قدمت آن بیش از دو هزار سال برآورد می‌شود همچنان ادامه دارد.

باستان‌شناسان معتقدند که تنها بخش کوچکی از این شهر که بیش از ۱۰ هکتار است کاوش شده است.

این مکان در سال ۱۳۸۴ به طور اتفاقی و در حفاری‌های اداره مخابرات شهر سامن واقع در غرب ایران و جنوب شهرستان ملایر کشف شد. شهری که در یک بستر سنگی ساخته شده و قدمت آن به پیش از دوره اشکانی بر می‌گردد.

تاکنون در این شهر زیرزمینی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ۲۵ اتاق کشف شده که در آن‌ها ۶۰ اسکلت شناسایی شده است. این اسکلت‌ها طبق گفته کارشناسان متعلق به دوره اشکانی است.

برخی معتقدند که از این مکان برای انجام مراسم مذهبی استفاده می‌شد و در دوره‌ای برای تدفین مردگان مورد استفاده قرار می‌گرفت. طبق تحقیقات، در این شهر زیرزمینی دسترسی به آب به‌گونه وجود داشته است که نیاز دراز مدت به آب را تامین می‌کرده است.

از سوی دیگر سال گذشته اعلام شد که بخشی از سقف این مجموعه به‌خاطر بی‌توجهی فروریخته است. حسین زندی که فعال میراث فرهنگی است، در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرده بود که اداره مخابرات شهر سامن یکی از مهم‌ترین ساختمان‌هایی است که تخریب جدی به این اثر وارد کرده است.

مدیران استان همدان به دنبال ثبت جهانی این شهر زیرزمینی هستند اما به گفته کارشناسان اگر بناهای زائد از روی بستر این شهر جمع‌آوری نشوند امکان ثبت جهانی از بین می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران و اسرائیل؛ چگونه دو کشور متحد به دشمنان قسم‌خورده تبدیل شدند؟

رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل چه تاثیری بر زندگی شهروندان عادی ایران می‌گذارد؟

پلیس ایران دور جدید سخت‌گیری‌ها برای حجاب اجباری را آغاز کرد