«شکارچی دیکتاتورها» در پی محاکمه بوش در دادگاهی بین المللی

«شکارچی دیکتاتورها» در پی محاکمه بوش در دادگاهی بین المللی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

او را «شکارچی دیکتاتورها» می نامند.

آگهی

او را «شکارچی دیکتاتورها» می نامند. رید برودی در بیش از ۳ دهه گذشته دادگاه رهبران سیاسی نامحبوب جهان را پیگیری کرده است.

تازه ترین این دادگاه ها، محاکمه حسین حبری، رییس جمهوری پیشین چاد بوده و از نگاه وی، جورج دبلیو بوش و هنری کیسینجر نیز در فهرست متهمانی هستند که باید در برابر دادگاه حاضر شوند.

این وکیل آمریکایی به یورونیوز می گوید: «بیش از زندانی کردن مجرمان، آنچه برای من جالب است حمایت از قربانیانی است که برای اجرای عدالت مبارزه کرده اند. این حمایت به قصد یاری به آنان برای بازیابی کرامتشان است.»

رید برودی در سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۶ با سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر همکاری داشته است. او در تحقیق و آماده کردن پرونده کیفری علیه دست کم ۴ دیکتاتور مورد حمایت آمریکا شرکت کرده است. این فعالیت همزمان با روی کار بودن دولت ریگان بود.

حسین حبری در چاد، آگوستو پینوشه در شیلی، ژان کلود دووالیه در هاییتی و افراين ريوس مونت در گواتمالا این ۴ دیکتاتور بوده اند.

وی زندگی اش را وقف تعقیب مجرمان بزرگ سیاسی کرده است. در سال ۲۰۱۲ وقتی که هیات قضات دادگاه ویژه سازمان ملل برای سیرالئون برپا بود، چارلز تیلور، رییس جمهوری پیشین لیبریا به عنوان مسوول «جنایت علیه بشریت» و «جنایات جنگی» سال های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ در این کشور خوانده شد. در این درگیری حدود ۱۲۰ هزار تن جان خود را از دست دادند. وکیل دیده بان حقوق بشر به قدرتمندان جهان هشدار داد که «با این حکم، تیلور پس از دادگاه نورنبرگ، نخستین مقام سیاسی پیشین است که در دادگاهی بین المللی به اتهام جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی محکوم می شود. بر مبنای همین منطق [اتهاماتی مشابه] نیز می تواند علیه ولادیمیر پوتین و هنری کیسینجر نیز مطرح شود.»

چارلز تیلور به دلیل تشویق و تهیه سلاح و نیز پشتیبانی نظامی شورشیان سیرالئون محکوم شناخته شد.

اتهام مشارکت در ارتکاب جرم، برودی را به یاد نقش کیسینجر در جنایاتی انداخت که در دوران تجاوز اندونزی به تیمور شرقی روی داد.

مدارکی که در سال ۲۰۱۱ علنی شد نشان می دهد که در ۶ دسامبر ۱۹۷۵ میلادی یک روز پیش از حمله به تیمور شرقی، جرالد فورد، رییس جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه آن دولت در دیداری در جاکارتا به دیکتاتور اندونزی برای چنین حمله ای چراغ سبز نشان دادند.

آمریکا ۹۰ درصد سلاح جنگی که تا ۲۰۰۲ به طول انجامید را برای اندونزی تامین کرد. این جنگ حدود ۲۰۰ هزار کشته در تیمور شرقی برجاگذاشت. ده ها هزار تن از این جان باختگان غیرنظامی بودند.

نبرد با مصونیت قضایی سیاستمداران

رید برودی در سال ۱۹۵۳ در نیویورک به دنیا آمد. پدرش یهودی گریخته از مجارستان بود. او در دهه ۷۰ میلادی علیه جنگ ویتنام تبلیغ می کرد و برخلاف دیگر هم کلاسی هایش در دانشکده حقوق دانشگاه کلمبیا جذب موسسات مالی وال استریت نشد.

در سال ۱۹۸۴ میلادی سمت کمک یاری دادستان عمومی ایالت نیویورک را ترک کرد و به نیکاراگوئه رفت. در این کشور به جمع آوری شهادت هایی درباره جنایات کنترا پرداخت. این گروه از سوی واشینگتن مسلح شده بود که در جنگ با ساندینیست های دانیل اورتگا بود.

وی گزارش خود را سال ۱۹۸۵ در نیویورک تایمز منتشر کرد. این سند سبب متقاعد شدن اکثریت کنگره برای انجام تحقیق و توقف موقت تامین مالی گروه کنترا در نیکاراگویه شد.

برودی بین سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ با کمیسیون بین المللی قضات و کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو همکاری کرد و در سال ۱۹۹۴ از سوی کمیسیون حقوق بشر به السالوادور اعزام شد. پس از آن در سال های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۷ نیز به جمهوری دموکراتیک کنگو اعزام شد.

او در سال ۱۹۹۸ به سازمان دیده بان حقوق بشر پیوست. اکتبر همان سال پینوشه در لندن بازداشت شد. برودی برای توضیح به قضات بریتانیایی به ماموریت فرستاده شد. مجلس اعیان بریتانیا در ماه نوامبر مصونیت قضایی دیکتاتور سابق شیلی را لغو کرد. به این ترتیب، نقطه عطفی در کارنامه مبارزاتی این وکیل آمریکایی رقم خورد.

مقاومت آمریکا

ایالات متحده آمریکا از همکاران اصلی ایجاد یک نظام قضایی بین المللی بوده است. همچنین وجود نظام قضایی را تقویت کرده که می توان درخصوص دیگر کشورهای جهان به آن شکایت برد. با این حال برودی می گوید که که این امر یک استثناء دارد. به گفته وی «این شکایت نباید علیه آمریکا باشد.»

آگهی

برودی می افزاید: « آنها دادگاه لاهه را برای یوگسلاوی، رواندا، سییرا لیون یا کامبوج دوست دارند و نه برای برپایی دادگاهی که صلاحیت نامحدود داشته باشد.»

وی می گوید: «نظر سنتی حفاظت از منافع آمریکا این است که منافع این کشور در صورتی بهتر محافظت می شود که آمریکا قوی ترین کشور باشد و نه این که خود موضوعی برای قوانین و مقررات نظام بین الملل شود.»

در سال ۲۰۱۱ روشن شد که دولت اوباما قصد نداشته تا هیچ اقدام قضایی علیه رییس جمهوری سابق انجام دهد. در ادامه گزارش سنا درباره استفاده از شیوه های شکنجه توسط سیا پس از یازدهم سپتامبر، رید برودی از دولت های خارجی خواست تا علیه بوش، دیک چینی، دونالد رامسفلد و جورج تنت، رییس پیشین سیا طرح دعوی کیفری کنند.

برودی می گوید: «بر مبنای قوانین بین المللی، هر دولتی صلاحیت دارد که پرونده های شکنجه و جنایات جنگی را بررسی کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند