آیا سرباز ایرانی زنده، زخمی و اسیرِ جیش‌العدل است؟

آیا سرباز ایرانی زنده، زخمی و اسیرِ جیش‌العدل است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شامگاه چهارشنبه ۶ اردیبهشت (۲۶ آوریل) یک واحد از سربازان و درجه داران ایرانی که در میرجاوه در مرز استان سیستان و بلوچستان با پاکستان از مرزهای ایران پاسداری می کردند، هدف حمله غافلگیرانه افراد مسلح قرار گرفتند.

در این حمله که مسئولیت آن را گروه «جیش‌العدل» بر عهده گرفت تعدادی از سربازان و درجه‌داران ایرانی جان باختند. مقامات و رسانه های ایران شمار نظامیان جانباخته را ۹ نفر اعلام می کنند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران به نقل از استاندار سیستان و بلوچستان گزارش می کند که در حمله شامگاه چهارشنبه ۳ درجه‌دار و ۶ سرباز وظیفه کشته شده اند. در این میان رسانه های ایران از به اسارت گرفته شدن یک سرباز وظیفۀ زخمی و نیز از زخمی شدن ۲ سرباز وظیفه دیگر سخن می گویند.

در ادامه همین خبر آمده است که «متاسفانه یکی از سربازان مرزبان در این حادثه مفقود شده که پیگیری های دیپلماسی و انتظامی برای مشخص شدن وضعیت نامبرده در حال انجام است و تاکنون خبر موثقی در این خصوص در دست نیست.»

اظهارات مقامات و رسانه های ایران در خصوص سرنوشت این سرباز مرزبان تا به این لحظه ناشفاف و ضد و نقیض است.

ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران پیش تر و به نقل از معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان شمالی نوشته بود که سرباز ایرانی به «شهادت» رسیده و پیکر او به ایران تحویل داده شده است. نام این سرباز وظیفه «سعید براتی» اهل شهرستان مانه و سملقان واقع در استان خراسان‌ شمالی عنوان شده است.

این در حالیست که خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که خبر پیش تر منتشر شده درباره «کشته شدن» این سرباز صحت ندارد. این خبرگزاری به نقل از علی‌اصغر میرشکاری، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان، گفته است که «این مرزبان ایرانی اکنون اسیر گروهک تروریستی و زنده است.»

«جیش‌العدل» یک گروه سلفی‌مذهب و تندرو است که پس از دستگیری و اعدام عبدالماک ریگی، رهبر گروه افراطی «جندالله» توسط حکومت ایران، اعلام موجودیت کرد. این گروه تا به امروز مسئولیت چند قتل و ترور را در استان سیستان و بلوچستان بر عهده گرفته است.

جیش العدل خود را مدافع حقوق اقلیت اهل تسنن استان سیستان و بلوچستان ایران معرفی می کند و قتل و ترور و اقدامات خود را در سایۀ حمایت جمهوری اسلامی ایران از حکومت سوریه توجیه می کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در پیامی ضمن تسلیت از «دولت دوست و همسایه، پاکستان» خواسته تا عاملان این حمله را که به نوشته وی «از طرف مرزهای آن کشور صورت گرفته» است شناسایی، معرفی و با آنان برخورد کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود