اشرف غنی دعوت دیدار از پاکستان را رد کرد

اشرف غنی دعوت دیدار از پاکستان را رد کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به گفته برخی منابع افغان محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دعوت دیدار از پاکستان را رد کرده است.

به گفته این منابع نوید مختار رئیس سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) که روز سه شنبه به کابل سفر کرده حامل این دعوت رسمی بوده است.

به گزارش خبرگزاری «خامه پرس» افغانستان جزئیات دیدار نوید مختار با اشرف غنی منتشر نشده است با این حال رحت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان به این خبرگزاری گفته است «این سفر به خاطر اهداف شوم پاکستان صورت گرفته است.» و این سفر تکرار سفر مقام های پیشین پاکستان به کابل است و همانند گذشته بی نتیجه خواهد بود.

در مهر ماه گذشته نیز اسلام آباد از اشرف غنی برای دیدار از پاکستان دعوت بعمل آورده بود.

«خامه پرس» نوشته است که نوید مختار در این سفر با حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان دیدار کرده است. به گزارش امتداد نیوز همکاری های امنیتی و مبارزه با تروریسم از جمله محورهای سفر مختار به افغانستان اعلام شده است.

همچنین روز چهارشنبه ژنرال بلال اکبر رئیس ستاد مشترک ارتش افغانستان نیز در کابل با مقامات نظامی افغانستان دیدار کرد. گفته شده است که مقامات دو کشور برای انجام عملیات مشترک علیه تروریسم و تشدید اقدامات امنیتی در مرزهای مشترک دو کشور به توافق رسیده اند.

فراخبر: بررسی سفر رییس سازمان استخبارات پاکستان به کابلhttps://t.co/mLrlKcgWep

— TOLOnews (@TOLOnews) May 3, 2017

اشرف غنی در دسامبر ۲۰۱۶ پیشنهاد کمک ۵۰۰ میلیون یورویی پاکستان را رد کرده بود. رئیس جمهوری افغانستان خطاب به سرتاج عزیز مشاور نواز شریف نخست وزیر پاکستان گفته بود که این مبلغ می تواند برای جلوگیری از افراط گرایی استفاده شود زیرا بدون صلح هر مقدار کمک نمی تواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

روابط افغانستان با پاکستان در ماههای گذشته و بر سر مسئله تروریسم تیره شده است. حضور نیروهای طالبان در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان از مهمترین علل اختلاف میان دو طرف است. مقامات افغانستان می گویند پاکستان به محل امنی برای نیروهای طالبان تبدیل شده است و این نیروها به راحتی برای انجام عملیات وارد خاک افغانستان می شوند. کابل می گوید مقامات پاکستان اقدامات کافی برای ممانعت از عبور نیروهای طالبان به خاک افغانستان انجام نداده اند.

اختلافات مرزی میان پاکستان و افغانستان بر سر خط مرزی دیورند یکی از موانع دستیابی به توافق برای مواجه با افراط گرایان طالبان است. اقدام پاکستان در ماههای گذشته برای حصارکشی در خط مرزی دیورند با مخالفت مقامات افغانستان روبرو و باعث بروز تنش هایی میان نیروهای نظامی دو طرف شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

گوترش می‌گوید طالبان شرط‌هایی «غیرقابل قبول» برای شرکت در نشست دوحه تعیین کرده بود

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند