نتایج یک تحقیق؛ راه طولانی مردان جهان عرب برای پذیرش برابری حقوق زن و مرد

نتایج یک تحقیق؛ راه طولانی مردان جهان عرب برای پذیرش برابری حقوق زن و مرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بنا بر تحقیقی جدید، مبتنی بر مصاحبه با زنان و مردان در کشورهای مصر، لبنان، مراکش و مردان سرزمین فلسطین، دیدگاههای مردان جوان دنیای عرب درباره زنان به همان اندازۀ مردان میانسال، محافظه کارانه و سنتی است.

متن کامل این تحقیق را می توان در اینجا دید.

این تحقیق که مبتنی بر مطالعات کمی و کیفی و حاصل گفتگو با ۱۰ هزار مرد و زن ۱۸ تا ۵۹ سالۀ ساکن مناطق شهری و روستایی است نشان داد که در حالی که زنان جوان دیدگاههای عادلانه تری درباره برابری حقوق دو جنس نسبت به نسل قبل خود دارند، دیدگاه بخش عمدۀ مردان جوان عرب نسبت به نسل قبل چندان تغییر نکرده است و طرز تفکر پدرسالانه بویژه در مناطق دچار درگیری بیش از دیگر مناطق رایج است.

بر اساس این مطالعات، تنها حدود یک چهارم از مردان کشورهای عربی با برابری میان زنان و مردان در جنبه‌های مختلف زندگی خصوصی و اجتماعی موافق هستند اما بیشتر آنها همچنان معتقدند که نقش اصلی زن در خانه تعریف شده است.

دیدگاههای باز و منصفانۀ جمع اندک مردانی نیز که به برابری اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زن و مرد باور دارند حاصل تجربیات آنها در زندگی شخصی، تاثیر خانواده‌ها و شرایط زندگی‌شان بوده است.

این تحقیق همچنین از وجود «استرس فوق العاده» حاکم بر زندگی مردان در این کشورها خبر می دهد. استرس برای یافتن کار و تامین مالی خانواده و انجام نقش‌های سنتی مردانه، آن هم در وضعیتی که بخش قابل توجهی از مناطق مورد مطالعه دچار درگیری و بی‌ثباتی اقتصادی است؛ موضوعاتی که منجر به پدیدار شدن علائم افسردگی در مردان این مناطق نیز شده است. یک سوم تا نیمی از مردان در این مناطق اعلام کرده اند به دلیل نداشتن کار یا درآمد مناسب، از مواجه شدن با خانواده خود شرمنده هستند.

این تحقیق که با همکاری سازمان ملل متحد انجام شده است همچنین یافته‌های بین المللی درباره «چرخه خشونت بین نسلی» را تایید کرد؛ اینکه میان تجارب خشونت در دوران کودکی با استفادۀ مردان از خشونت در زندگی بزرگسالیشان، ارتباط وجود دارد و در هر چهار کشور، خشونت منجر به تولید دوبارۀ خشونت شده است.

این تحقیق همچنین ثابت کرد که رویکردهای مثبت در خانواده هایی که پدران دست به سنت شکنی زده اند، به نسل بعدی نیز منتقل شده است. به عنوان مثال پدرانی که دخترانشان را تشویق به انجام فعالیتهای غیرسنتی و کار در خارج از خانه کرده اند، پدرانی که به دخترانشان حق انتخاب همسر داده اند و پدرانی که در آشپزخانه در کنار همسرانشان بوده اند، این رفتارها را به نسل بعد منتقل کرده اند.

از دیگر یافته‌های تحقیق اینکه بیشتر مردان (در برخی از مناطق بیش از ۹۰ درصد مردان) مایلند در تمام حوزه‌ها بر زنان کنترل داشته باشند؛ از زندگی روزمره گرفته تا تصمیم گیری‌های خانوادگی و حتی دیدگاههای زنان به موضوعات سیاسی.

کمتر از نیمی از مردان، با اعطای حق کار به زنان متاهل موافقند با این وجود اکثر مردان شرکت کننده در این تحقیق در هر چهار کشور گفته اند که کار کردن با یک رئیس زن را می پذیرند.

و درنهایت، بیشتر زنان در این چهار سرزمین نیز دیدگاههای سنتی درباره زنان را تایید می کنند. به عنوان مثال ۷۰ درصد زنان شرکت کننده در این تحقیق خواهان حق کار هستند اما اکثریت این زنان می گویند در صورتی که فرصت کاری کم باشد، مردان باید در اولویت قرار بگیرند.

بنا بر نتایج این تحقیق هنوز راه طولانی در پیش روی مردان کشورهای عربی برای پذیرش کامل موضوع برابری زن و مرد و حمایت از حقوق زنان وجود دارد.

Watch the stories of 4 men who are advancing gender equality in the Middle East and North Africa. #imagesmenahttps://t.co/S91UFLJpX7

— Promundo-US (@Promundo_US) 2 mai 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محمود عباس کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی را معرفی کرد

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

چهار کشور دیگر اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین «در زمان مقتضی» اعلام آمادگی کردند