قطعنامه جدید یونسکو: اسرائیل «قدرت اشغالگر» در بیت المقدس است

قطعنامه جدید یونسکو: اسرائیل «قدرت اشغالگر» در بیت المقدس است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شورای اجرایی سازمان آموزشی، عملی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، روز جمعه قطعنامه ای در مورد بیت المقدس را که در آن از اسرائیل به عنوان «قدرتی اشغالگر» یاد شده است، تصویب کرد.

این قطعنامه را که پیش از این خشم تل آویو را برانگیخته بود، چند کشورعربی پیشنهاد کرده بودند و در نهایت به اتفاق آراء مورد تائید قرار گرفت.

در قطعنامه تصویب شده بر اهمیت مذهبی بیت المقدس نزد ادیان مسیحیت، اسلام و یهودیت تاکید شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیش تر از متن این قطعنامه انتقاد کرده بود. نخست وزیر اسرائیل این قطعنامه را انکارکننده رابطه تاریخی بیت المقدس با یهودیان دانسته بود.

ماه اکتبر سال گذشته نیز تصویب قطعنامه ای در یونسکو درباره میراث فرهنگی فلسطینیان در بیت المقدس، خشم اسرائیل را برانگیخته بود. دولت بنیامین نتانیاهو در آن زمان سفیر خود در یونسکو را به اسرائیل فراخوانده بود.

علاوه بر این اسرائیل به نشانه اعتراض به قطعنامه های یونسکو که از نظر دولت این کشور «خصمانه» محسوب می شوند، کمک مالی خود به سازمان ملل متحد را چند بار کاهش داده است. به این ترتیب کمک مالی اسرائیل به بودجه سازمان ملل از ۱۱ میلیون دلار به سه میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کاهش یافته است.

اسرائیل کل شهر بیت المقدس را پایتخت خود می داند. این در حالی است که فلسطینیان قصد دارند در آینده، شرق بیت المقدس را به عنوان پایتخت کشور خود معرفی کنند.

UNESCO: Israel is “occupying power” of Jerusalem https://t.co/tQIopdgFiTpic.twitter.com/ct0kBTiw8t

— euronews (@euronews) May 5, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

در پی حمله مسلحانه سه مرد در کرانه باختری یک اسرائیلی کشته شد

تاکتیک جنگی و سناریوهای ناهمگون اسرائیل برای امروز و فردای غزه؛ سرنوشت باریکه فلسطینی چه می‌شود؟