قانون اساسی ونزوئلا، کودتا یا اصلاح؟

قانون اساسی ونزوئلا، کودتا یا اصلاح؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

خیابان های کاراکاس، پایتخت ونزوئلا یک روز دیگر نیز شاهد درگیری خشن میان نیروهای امنیتی و معترضان به تغییر قانون اساسی این کشور بود. راهپیمایان خشمگین که اغلب جوانان بودند به سمت پلیس گاز و کوکتل مولوتف پرتاب کردند، پلیس نیز برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک آور استفاده کرد.

هنریکه کاپریلس، یکی از رهبران اپوزیسیون که در راهپیمایی روز دوشنبه حضور داشت از مردم خواست که در خیابان های بمانند و از قانون اساسی کشور دفاع کنند. وی گفت:‌ «من از تمام کسانی که به چاوز رای داده بودند، کسانی که امروز ناامید شده اند، کسانی که این دولت را قبول ندارند و خواستار تغییر در کشورند می خواهم که به جبهه دفاع از قانون اساسی بپیوندند.»

تظاهرات اعتراضی علیه سیاست های نیکولاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا از پنج هفته پیش آغاز شده و تا کنون دست کم ۳۶ کشته و ۱۱۶ زخمی برجای گذاشته است.

تغییر قانون اساسی ونزوئلا: اصلاح یا کودتا

آخرین تغییر در قانون اساسی ونزوئلا در سال ۱۹۹۹ در دوران ریاست جمهوری هوگو چاوز انجام شد و آقای مادورو قصد دارد آن را جایگزین قانون اساسی کند که به گفته او «مردمی، شهروندمدار و کارگری» باشد و نه «قانون احزاب سیاسی».

به این منظور رییس جمهوری ونزوئلا یک شورا با ۵۰۰ عضو که هر کدام نماینده «بخش های از جامعه» هستند را مامور اصلاح قانون اساسی می کند.

مخالفان آقای مادورا تغییر قانون اساسی را «کودتا» می خوانند و بر این باورند که وی قصد دارد پایه های قدرت خود را مستحکم کند. حتی رییس پارلمان نیز اقدام رییس جمهوری ونزوئلا را «کودتا» خوانده و از مردم خواسته است در برابر آن مقاومت کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهور مخلوع و متوفی اما محبوب ونزوئلا به لطف هوش مصنوعی به هواداری از هم‌حزبیش برخاست

دلارهای صورتی؛ چرا مراکز مالی آسیایی به دنبال اعطای حقوق قانونی بیشتر به دگرباشان جنسی هستند؟

نظرسنجی؛ در پی اصلاحات قضایی ۲۸ درصد از اسرائیلی‌ها به خروج از کشور فکر می‌کنند