انتخابات؛ سه دلیل سه کشوری که به ایران اجازه رای گیری نمی دهند

انتخابات؛ سه دلیل سه کشوری که به ایران اجازه رای گیری نمی دهند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که به دلیل قطع روابط دیپلماتیک ایران با سه کشور کانادا، عربستان سعودی و سودان، امکان ایجاد مراکز اخذ رای در این کشورها وجود ندارد. به این ترتیب ایرانیان مقیم این سه کشور قادر به شرکت در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جهموری نخواهند بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن قشقاوی معاون وزارت خارجه در امور کنسولی، پارلمانی و ایرانیان مقیم خارج از کشور اعلام کرده است که با وجود تلاش های رسمی صورت گرفته از سوی مقامات ایرانی برای فراهم آوری تسهیلات لازم در دیگر کشورها و شرکت اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور در این انتخابات، راهی برای اخذ رای از ایرانیان مقیم این سه کشور پیدا نشده است.

از جمله این تلاش ها گفتگوی تلفنی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در اوایل هفته جاری با همتای کانادایی خود، کریستینا فریلاند بود؛ گفتگویی که نتیجه ای در پی نداشت.

محرومیت شهروندان ایرانی مقیم این سه کشور از حضور در انتخابات ریاست جهموری در حالی مطرح است که در ایالات متحده آمریکا با وجود قطع روابط دیپلماتیک، امکان رای گیری از شهروندان ایرانی فراهم شده است.

سفارت کانادا در ایران در سال ۱۳۹۱ در دوران ریاست جهموری محمود احمدی نژاد و به دلیل آنچه اوتاوا آن را نگرانی از تأمین امنیت دیپلماتهایش خواند، تعطیل شد.

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی نیز در سال ۱۳۹۴ در پی حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در ایران قطع شد.

تنش در روابط ایران و سودان نیز در زمان فعالیت دولت محمود احمدی نژاد آغاز شد. این تنش که با قطع روابط اقتصادی و نظامی آغاز شده بود درنهایت به قطع روابط فرهنگی و دیپلماتیک در سال ۱۳۹۴ انجامید. خارطوم، از متحدان نزدیک عربستان سعودی، ایران را به مداخله در امور داخلی سودان و تلاش به ترویج و اشاعه مذهب تشیع در این کشور سنی مذهب متهم می کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موانع فنی یا سیاسی؛ آیا ایرانیان کانادا خواهند توانست رای دهند؟

نقش پهپادهای ایران در منازعات؛ آیا پرنده‌های ایرانی توازن قوا را در جنگ داخلی سودان بر هم می‌زنند؟

سازمان دختر شایسته جهان ادعای شرکت نماینده عربستان در رقابت‌های امسال را تکذیب کرد