بازتاب سومین مناظره انتخاباتی در شبکه های اجتماعی و رسانه های ایران

بازتاب سومین مناظره انتخاباتی در شبکه های اجتماعی و رسانه های ایران
Copyright 
نگارش از Hossein Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سومین مناظره شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری، که روز جمعه ۲۲ اردیبهشت برگزار شد، یکی از داغ ترین و رادیکال ترین مناظره های انتخاباتی در ایران بود. در این مناظره برخلاف دستورکار تعیین شده قبلی که بحث درمورد مشکلات اقتصادی کشور و برنامه کاندیداها برای حل آن بود، از سوی همه نامزدها حجم بزرگی از اتهام و افشاگری علیه یکدیگر به کار گرفته شد.

در شبکه های اجتماعی افشاگری های مطرح شده مربوط به ورود قاچاق کالا توسط برخی نهادهای حکومتی، حقوق های نجومی مدیران و اهدای وام های نجومی توسط بانک ها، واگذاری املاک نجومی توسط شهرداری، معافیت های مالیاتی آستان قدس رضوی و شرکت های خصوصی وابسته به مقامات حکومتی و ممانعت از تحقیق و تفحص در مورد واگذاری ها و اختلاس ها، بیشترین واکنشها را برانگیخته، اما این واکنش ها به سرعت وارد بحث سیاسی و بویژه بحث شرکت یا عدم شرکت در انتخابات شده است.

اما بازتاب سومین مناظره انتخاباتی در رسانه های کشور به صورت سازمان یافته و با کمک تحلیلگران سیاسی به سمت نوعی نظرسنجی در مورد پیروزی یا شکست نامزدها سوق یافته است.

عباس عبدی تحلیل‌گر مسائل سیاسی به سایت الف می گوید: «این مناظره علیه دستگاه قضایی و کل سیستم عدالت کشور بود. به لحاظ اقتصادی هم هیچ چیزی نداشت چون که فقط آقای جهانگیری و آقای هاشمی طبا و کمی آقای روحانی با مسائل اقتصادی آشناست. آقای رئیسی قانون را هم نخوانده است. ایشان قانون هدفمندی را نمی دانست.»

پرویز امینی تحلیل‌گر سیاسی نیز به همین سایت می گوید: «در قضاوت سیاسی و در محدوده کنش‌گران سیاسی، روحانی برخلاف مناظره اول و جهانگیری برخلاف مناظره دوم، دست بالا را داشتند. اما فضای افشاگری بی‌سابقه کنونی نامزدها درباره یکدیگر، کسب اعتماد مردم را برای همه آنها ولو طرف پیروز سیاسی دشوار می‌کند.»

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ظاهرا ابراهیم رئیسی را برنده این مناظره می داند و در توئیتر خود می نویسد: «زنده‌باد اخلاق،‌ کسی علیه رئیسی پرونده‌ای نداشت ولی رئیسی پرونده دیگران را آشکار نکرد.»

اما علی تاجرنیا فعال اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم در گفتگو با خبرگزاری ایلنا بر این باور است که: «حسن روحانی و اسحاق جهانگیری برنده مناظره سوم بودند. آنها به رغم اطلاعات گسترده از فسادهای موجود با نجابت برنامه مناظره را کنترل کردند.»

فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در مجلس به خبرگزاری ایرنا گفت: «نامزدها به جای این که در مورد برنامه های خود سخن بگویند فقط دولت و رئیس جمهوری را تخریب کردند که این موضوع بسیار غیر اخلاقی و دور از انصاف بود.»

مصطفی تاجزاده در گفتگو با ایلنا یکی از نتایج این مناظره را شکل گیری دو مطالبه ملی دانسته: «نخستین مطالبه برگزاری مناظره رودررو میان آقای روحانی و رئیسی به عنوان دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری با حضور خبرنگاران است. مطالبه دوم شفافیت منابع ستادهای انتخاباتی است که نامزدها باید اعلام کنند که منبع مالی ستادهایشان را از چه کسانی دریافت کرده‌اند.»

از آنجا که در سومین مناظره انتخاباتی با موضوع اقتصاد، از سوی همه نامزدها به آمار و ارقام متعددی در مورد دستآوردها و یا نارسایی های برنامه اقتصادی دولت فعلی اشاره کردند، پس از پایان مناظره برخی وزارت خانه ها و دستگاه های دولتی با صدور اطلاعیه هایی به تصحیح ارقام مطرح شده در این مناظره پرداختند.

از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی عصر جمعه در بیانیه ای نوشت: «برخلاف ادعای مطرح شده از ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، میزان جلب سرمایه گذاری خارجی بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده که تا کنون بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار آن جذب و وارد کشور شده است.»

فقدان نهادهای نظرسنجی مستقل از دولت و جناح های سیاسی در ایران، موجب شده که تا کنون هیچگونه نظر سنجی حرفه ای و مستقلی در مورد تاثیر مناظره ها بر افکار عمومی و تصمیم شهروندان برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات میسر نشود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا