مهاجران افغان در ایران و فقدان حقوق شهروندی برای حضور در انتخابات

مهاجران افغان در ایران و فقدان حقوق شهروندی برای حضور در انتخابات
نگارش از Hossein Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بر اساس آمار وزارت امور مهاجرین و عودت دهندگان افغانستان، حدود دو میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می کنند. از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هنوز فاقد اسناد قانونی مهاجرت هستند.

حسن روحانی رپیس جمهوری ایران در اواخر فروردین ماه امسال و در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در حاشیه سیزدهمین نشست همکاری کشورهای اسلامی در شهر استانبول ترکیه، گفت که دولت ایران طرح اخراج مهاجرین افغان را در دست کار ندارد و تلاش می‌کند مهاجرین غیرقانونی افغان مقیم ایران را ثبت نام کند.

اگرچه صدور کارت مهاجرت و مدرک اولیه اقامت از نیازهای عاجل خانواده هایی است که حتی ثبت نام کودکانشان در مدارس ایران در گروی آن است، اما برای مهاجرانی که مدت طولانی و حتی تمام عمرشان را در ایران گذرانده اند، عدم برخورداری از هویت و حقوق شهروندی به عنوان یک مشکل جدی مطرح است.

مریم شاهی روزنامه نگار در کابل که خود تا دوره تحصیلات دانشگاهی را در ایران گذرانده به یورونیوز می گوید: «سه دهه از حضور مهاجرین افغانستان در ایران می گذرد. در این مدت نسل مهاجری در جامعه ایران شکل گرفته است که بخاطر شرایط افغانستان، در ایران مراحل تحصیل تا دانشگاه و کاریابی را پشت سرگذاشته اند و در برخی از بخش های صنعت در ایران، نقش مولد دارند، بسیاری از این جوانان نسل مهاجرت بدون اینکه افغانستان را دیده باشند با فرهنگ و شرایط اجتماعی ایران بزرگ شده اند.»

بر اساس آماری که دو ماه قبل وزارت عدلیه (دادگستری) افغانستان منتشر کرد، بیشتر افغان هایی که به امید کسب تابعیت جدید و برخورداری از حقوق شهروندی آن ترک تابعیت کرده اند، افغان های مقیم ایران هستند. در این میان جوانان و تحصیل کردگان افغان حضوری چشمگیر دارند.

به گفته مریم شاهی: «طبق امار وزارت کشور ایران کمتر از نیم میلیون دانش اموز مهاجر افغانستان در ایران درس می خوانند و ۷۰ هزار دانشجو نیز مشغول به تحصیل هستند بدون اینکه بتوانند در تصمیم گیری های کلان مردمی چون انتخابات ریاست جمهوری، حق حضور و مشارکتی داشته باشند. از این تعداد، بیشتر قشر جوان مهاجر، بخاطر زندگی در محیط اجتماعی ایران، علاقمندی برای حضور در تصمیم گیری های کلان را دارند اما چون نسل مهاجری در ایران هستند که تابعیت این کشور را ندارند و به تبع ان از حقوق شهروندی برخوردار نیستند نمی توانند حضور و مشارکتی داشته باشند»

با این حال این روزنامه نگار تاکید می کند که در موارد خاص که حکومت ایران احساس کند که باید از حضور مهاجران برای منافع خود استفاده کند با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی روی نیروی جوان جامعه مهاجر افغان تمرکز می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چهل سالگی حضور مهاجران افغان در پاکستان؛ گوترش خواستار حمایت جامعه جهانی شد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد