رابطه ایران و حماس؛ تبریک قاسم سلیمانی و ظریف به اسماعیل هنیه

رابطه ایران و حماس؛ تبریک قاسم سلیمانی و ظریف به اسماعیل هنیه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

قاسم سلیمانی در پیامی انتخاب اسماعیل هنیه را بعنوان رئیس جدید دفتر سیاسی حماس تبریک گفت.

فرمانده نیروی سپاه قدس سپاه پاسداران در این پیام به تقویت روابط دوستانه ایران با حماس تاکید کرده و نوشته است: «ما به تقویت روابط با دوستان مان در حماس که هم پیمان ما در محور مقاومت هستند، در راستای بازگردان مسئله فلسطین به جایگاه اصلی خود، اهتمام داریم.»

رسالة تهنئة من “قاسم سليماني “ رئيس الحرس الثوري الإيراني لاسماعيل هنية لتوليه رئاسة المكتب السياسي لــ “حماس” . pic.twitter.com/rzhPqAqzRv

— 48 الإخبارية (@48nnews) May 24, 2017

در اواسط اردیبهشت ماه، اسماعیل هنیه نخست وزیر پیشین دولت حماس که در سالهای گذشته معاون سیاسی این جنبش بود، به سمت ریاست این دفتر رسید.

پیش از او خالد مشعل به مدت بیست سال ریاست دفتر سیاسی حماس را به عهده داشت.

به گزارش رسانه های ایران، در پایان پیام قاسم سلیمانی آمده است: « فقط مردان بزرگ به کارهای بزرگ در شرایط سخت دست می‌زنند و ما امیدواریم که با مدیریتی حکیمانه بحران‌های داخلی را حل کنید.»

همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی انتخاب آقای هنیه را به این سمت تبریک گفت. وی در این پیام با تاکید بر این موضوع که تهدیدات اسرائیل و «متحدان آشکار و پنهان آن» وحدت جهان اسلام را نشانه گرفته است گفت که هدف اسرائیل فراموشی آرمان فلسطین است.

پیام تبریک ظریف به اسماعیل هنیه https://t.co/8EThg70dau#ایران#تهرانpic.twitter.com/Uz8mnWPUVB

— ایران (@Iran_Payandeh) May 10, 2017

تغییر اساسنامه جنبش حماس

در ماه گذشته جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با اعلام تغییرات در اساسنامه خود اعلام کرد که تشکیل کشور فلسطین در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ را می پذیرد. کارشناسان معتقدند که تغییرات صورت گرفته در پی بحرانهای داخلی این جنبش و عزم رهبران آن برای عبور از این بحرانها بوده است.

با وجود اعمال این تغییرات، حماس همچنان موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و همانند سند وفاق ملی که در سال ۲۰۰۶ امضا کرده بود تشکیل کشور مستقل فلسطینی را منوط به دائمی نبودن این مرزها برای ابد و بازپس گیری سرزمین تاریخی فلسطین می داند.

از نکات قابل توجه اساسنامه جدید عدم اشاره به جنبش اخوان المسلمین بود. همچنین در نسخه جدید اساسنامه آمده است که این جنبش با یهودیان مشکلی ندارد و تنها آنچه «صهیونیست اشغالگر» خوانده را دشمن خود می داند.

خالد مشعل، رهبر وقت حماس در دوحه پایتخت قطر از این اساسنامه رونمایی کرده و اسماعیل هنیه نیز درباره سند جدید گفته بود که سند سیاسی جدید را عامل پیشرفت برای جنبش حماس می داند.

سوریه؛ موضوع اختلافات ایران و حماس

در سالهای اخیر و با آغاز جنگ داخلی در سوریه، روابط ایران و جنبش حماس رو به تیرگی گذاشت. خالد مشعل رهبر حماس که بارها از انقلاب های موسوم به «بهار عرب» در تونس و مصر اظهار شادمانی کرده بود، با آغاز درگیری ها در سوریه موضع مشخصی در حمایت از دولت بشار اسد اتخاذ نکرد و اعضای جنبش و خانواده هایشان از اواسط سال ۲۰۱۲ از این کشور خارج شدند.

با انتخاب کشور قطر بعنوان مقر رسمی جنبش مقاومت اسلامی، روابط ایران و حماس وارد مرحله جدیدی شد. از دید ایران، قطر از مخالفان اصلی دولت بشار اسد و هم ردیف عربستان سعودی است که در پی سرنگونی آقای اسد است.

از سوی دیگر حمایت علنی رهبران حماس از مخالفان بشار اسد بر تیرگی روابط افزود. اسماعیل هنیه طی یک سخنرانی در مصر حمایت خود را از انقلاب سوریه اعلام کرده بود.

به نظر می رسد به مرور زمان و با تغییر معادلات ژئوپلیتیکی منطقه ای و جهانی از شدت این اختلافات کاسته شده است. از سوی دیگر حماس که در ادارۀ باریکه غزه مشکلات داخلی و اقتصادی خود را دارد در صورت استحکام اتحاد و دوستی با ایران، همانند سال های گذشته از کمک های تهران بی نصیب نخواهد ماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد