آن‌چه از بمب‌گذار منچستر می‌دانیم

آن‌چه از بمب‌گذار منچستر می‌دانیم
Copyright 
نگارش از Ali Kheradpir
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ساعاتی پس از بمب‌گذاری در سالن کنسرت آرنا در شهر منچستر، نتیجه تحقیق دستگاه‌های امنیتی نشان داد که هویت بمب‌گذار انتحاری بر آنان پوشیده نبوده است. نخست وزیر بریتانیا در نخستین واکنش ضمن یادآوری این‌ نکته یادآور شد که نیاز به تحقیق بیش‌تری است. ترزا می سپس در پیام دیگری که به صورت ویدئوی ضبط و منتشر شد، نام بمب‌گذار را تائید کرد.

این اعلام از پیش‌رفت قابل توجه تحقیقات دستگاه امنیتی حاکی است. خانم می یادآور شد که موضوع همدستی احتمالی یا اقدام انفرادی سلمان رمضان عبیدی در دست بررسی است. همزمان امبر راد، وزیر کشور نیز احتمال داد که بمب‌گذار به تنهایی عمل نکرده باشد.

گروه دولت اسلامی مشهور به «داعش» مسوولیت این عملیات انتحاری را برعهده گرفته و اکنون رابطه سلمان رمضان عبیدی لیبیایی تبار با این گروه و احتمال سفرش به سوریه در دست تحقیق است. به نوشته دیلی‌تلگراف به نقل از خواهر سلمان عبیدی، وی می‌خواسته به دلیل «حملات هوایی آمریکا در سوریه» انتقام بگیرد.

Salman Abedi ‘wanted revenge’ for US air strikes in Syria, Manchester bomber’s sister says https://t.co/2CwQ9rbvNipic.twitter.com/tmH0aFARbj

— Telegraph News (@TelegraphNews) May 25, 2017

پدر و مادر وی از مخالفان معمر قذافی بوده و از لیبی به بریتانیا پناه برده بودند. اکنون پدر و دو برادر سلمان عبیدی در بریتانیا و لیبی بازداشت شده‌اند. دستگاه امنیتی بریتانیا از ارتباط پدر وی با یکی از گروه‌های افراطی در لیبی آگاه بوده است.

تاکنون شمار مظنونان بازداشت شده در بریتانیا در همین رابطه به ۸ تن رسیده و تنها یک زن در میان مظنونان بدون ثبت اتهام آزاد شده است.

سلمان عبیدی متولد ۱۹۹۴ میلادی در منچستر بود و در منطقه‌ای واقع در جنوب این شهر رشد کرد. این بمب‌گذار ۲۲ ساله از دانشگاه اخراج شده بود و سفرهای متعددی به لیبی داشت. برخی از اعضای جامعه مهاجر لیبی به مقامات محلی منچستر هشدار داده بودند که وی به اسلام افراطی روی آورده است با این حال دستگاه امنیتی او را یک تهدید عمده امنیتی نمی‌دید.

اعتراض بریتانیا به نیویورک‌تایمز

در صحنه وقوع خونین‌ترین عملیات تروریستی روی داده در خاک بریتانیا از سال ۲۰۰۵ میلادی، بقایایی از بمب کشف شد. رسانه‌ها از به جاماندن باتری و سیم خبر دادند و نیویورک‌تایمز تصاویری از این بقایا را منتشر کرد.

انتشار این تصاویر با اعتراض بریتانیا رو به رو شد. پلیس بریتانیا این اقدام را «افشای اطلاعات» هنگام تحقیق خوانده که به این روند آسیب زده است. اعتراض پلیس بریتانیا به این میزان محدود نشده و قرار است در دیدار نخست وزیر با رئیس جمهوری ایالات متحده در بروکسل نیز این موضوع مطرح شود.

به گزارش بی‌بی‌سی انگلیسی زبان، از این پس پلیس منچستر از انتقال اطلاعات درباره ادامه تحقیقات مرتبط با این بمب‌گذاری به مقامات امنیتی ایالات متحده آمریکا خودداری می‌کند.

گمان می‌رود که بمب‌گذار انتحاری این بمب را از کارگاهی خانگی تهیه کرده باشد. انفجار این بمب جان ۲۲ تن را گرفت و ۵۹ مجروح برجاگذاشت. در میان مجروحان ۲۰ کودک نیز دیده می‌شوند و حال شماری از آنان وخیم است.

همزمان با تلاش پلیس بریتانیا برای یافتن همدستان احتمالی بمب‌گذار و پرده برداشتن از چگونگی ارتباط وی با گروه دولت اسلامی، هشدار تهدید امنیتی نیز به بالاترین سطح افزایش داده شده است. پلیس بریتانیا اعلام کرده که به بازداشت تمامی مظنونان ارتباط با سلمان عبیدی ادامه می‌دهد.

Police believe that these are pictures of Salman Abedi in the Arndale Centre –
skymartinbrunt</a> has the latest on the <a href="https://twitter.com/hashtag/ManchesterAttack?src=hash">#ManchesterAttack</a> <a href="https://t.co/mG3fNxy7NY">pic.twitter.com/mG3fNxy7NY</a></p>— Sky News (SkyNews) May 24, 2017

سفر بمب‌گذار منچستر به آلمان

تنها ۴ روز پیش از آن‌که کنسرت آٰریانا گراندِی، آوازخوان آمریکایی و محبوب نوجوانان در منچستر به محل وقوع یک عملیات تروریستی بدل شود، سلمان عبیدی از سفر به آلمان بازگشته بود.

Salman Abedi – Manchester-Attentäter reiste vier Tage vor Anschlag aus Düsseldorf an https://t.co/ajZnYQg6hv

— FOCUS Online (@focusonline) May 25, 2017

منابع امنیتی به رسانه آلمانی زبان «فکوس آن‌لاین» اطلاع داده‌اند که این بمب‌گذار به تازگی از شهر دوسلدورف به منچستر بازگشته بوده است. بر این اساس نیروهای امنیتی آلمان دلیل این سفر و احتمال ارتباط وی با شبکه‌های اسلامی در این کشور را بررسی می‌کنند.

برخی از گزارش‌ها حاکی است که این سفر ۲ بار صورت گرفته است. وی در سال ۲۰۱۵ از فرانکفورت به بریتانیا پرواز داشته است. این سفر همزمان با گمانه‌زنی «تحت آموزش بودن وی در سوریه» بوده است.

#manchesterattackpic.twitter.com/A9fAmdGPOr

— Dominique Reynié (@DominiqueReynie) May 25, 2017

تصاویر جان‌باختگان در بمب‌گذاری منچستر

An awful poignancy as CharlotteHawkns</a> updates us on those confirmed dead after the <a href="https://twitter.com/hashtag/ManchesterAttack?src=hash">#ManchesterAttack</a><a href="https://t.co/a06Aa3lI70">https://t.co/a06Aa3lI70</a> <a href="https://t.co/rp3xrDtRvR">pic.twitter.com/rp3xrDtRvR</a></p>— Good Morning Britain (GMB) May 25, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بنژامن مندی از دو اتهام تجاوز و اقدام به تجاوز جنسی تبرئه شد

کشته شدن دست‌کم ۷ نفر در پی حمله با چاقو داخل یک مرکز خرید در شهر سیدنی استرالیا

رای دادگاه آرژانتین: ایران مسئول حملات ۳۰ سال پیش به سفارت اسرائیل و مرکز یهودیان «آمیا» است