تلاش فراکسیون های مخالف برای حذف مطهری از هیات رئیسه مجلس

تلاش فراکسیون های مخالف برای حذف مطهری از هیات رئیسه مجلس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با نزدیک شدن موعد انتخابات سالانه هیات رئیسه مجلس ایران رایزنی فراکسیون های مختلف مجلس برای تعیین ترکیب این هیات آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا در روزهای گذشته برخی از نمایندگان اصولگرای معتدل با اعضای فراکسیون پایداری بر سر جلوگیری از عضویت مجدد علی مطهری در هیات رئیسه مجلس به توافق رسیده اند.

علی مطهری، نماینده تهران هم اکنون نایب رئیس دوم مجلس است. به نظر می رسد برخی مواضع علی مطهری در مورد حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی و همچنین حضور وی در دیدار فراکسیون امید با محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق باعث شده است اصولگرایان به دنبال حذف وی از هیات رئیسه مجلس باشند.

فراکسیون امید مجلس در واکنش به انتشار گزارشهایی در مورد تلاشها برای حذف علی مطهری از هیات رئیسه مجلس، از احتمال نامزدی مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس برای سمت ریاست مجلس خبر داده است.

سایت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به نقل از محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس گفته است که «خط قرمز این فراکسیون حفظ دو نایب رییس فعلی مجلس است».

به گفته بهرام پرسایی، سخنگوی فراکسیون امید در جلسه این فراکسیون تصمیم گرفته شده است در صورتی که کف مطالبات این فراکسیون که حفظ وضع موجود هیأت رئیسه است محقق نشود، مسعود پزشکیان به عنوان کاندیدای ریاست مجلس معرفی شود.

فراکسیون امید مجلس اعلام کرده است که تصمیم معرفی احتمالی مسعود پزشکیان برای سمت ریاست مجلس را پس از تفاهم دو فراکسیون «مستقلین» و «ولایی» برای تقسیم کرسی های هیات رئیسه به نسبت شش به شش اتخاذ کرده است.

در مقابل کاظم جلالی، رئیس فراکسیون «مستقلین» ادعای تلاش این فراکسیون برای حذف علی مطهری از هیات رئیسه را تکذیب کرد. با این حال کاظم جلالی که از نزدیکان علی لاریجانی، رئیس مجلس محسوب می شود در بر لزوم حضور هر سه فراکسیون در هیات رئیسه تاکید کرده است.

همزمان محمد علی وکیلی نماینده مردم تهران و از اعضای فراکسیون امید، پس از پایان جلسه روز شنبه مجمع عمومی این فراکسیون اعلام کرد که «آقای مطهری، کف مطالبات فراکسیون امید را حفظ وضع موجود مطرح کرده، آقایان در پاسخ گفته اند که فراکسیون مستقلین و فراکسیون اصولگرایان، با یکدیگر به توافق رسیده اند که با یک لیست مشترک در انتخابات هیات رئیسه حاضر شوند.» وکیلی همزمان افزود: شکل توافق مذکور هم این گونه است که هر دو فراکسیون به ریاست آقای لاریجانی رای دهند.

انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران قرار است روز چهارشنبه دهم خرداد برگزار شود. ترکیب هیات رئیسه مجلس خردادماه هر سال با رای نمایندگان مجلس تعیین می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود