مایلی کهن: تیم ملی جوانان ایران قربانی ویدیو چک شد

مایلی کهن: تیم ملی جوانان ایران قربانی ویدیو چک شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

تیم ملی فوتبال جوانان ایران که برای نخستین بار پس از شانزده سال جواز حضور در رقابت های جام جهانی را کسب کرده بود، برغم ارائه بازیهای قابل قبول، با شکست در سومین مسابقه خود مقابل تیم ملی پرتغال از صعود به مرحله یک هشتم نهایی این تورنمنت باز ماند.

به همین بهانه با محمد مایلی کهن، سرمربی اسبق تیم ملی امید و بزرگسالان ایران که سابقه عضویت در کادر فنی تیم ملی جوانان ایران را نیز در کارنامه دارد، گفتگویی انجام دادیم تا نظر ایشان را در خصوص عملکرد تیم زیر بیست سال ایران در مسابقات جام جهانی جوانان در کره جنوبی جویا شویم.

یورونیوز: ارزیابی شما از کیفیت و عملکرد کادر فنی و بازیکنان تیم ملی جوانان در این دوره از مسابقات چیست؟ محمد مایلی کهن: «تیم ملی جوانان بعد از شانزده سال در این دوره موفق شد به رقابت های جام جهانی راه پیدا کند و همین مسئله گویای کیفیت خوب بازیکنان و قابلیت های کادر فنی است. تیم بسیار خوبی داشتیم. ما کلا از استعدادهای خوبی در سطح کشور برخورداریم که باید بتوانیم به درستی از آنها استفاده کنیم. در این دوره حتی این شانس را نیز داشتیم که به جمع شانزده تیم برتر جهان بپیوندیم که متاسفانه اینگونه نشد. برای اولین بار از سیستم ویدیو چک در این بازیها استفاده شد که کاملا به ضرر ما تمام شد. شما دیدید که در خصوص خطای پنالتی که به نفع ایران گرفته شد، داور پس از ویدیو چک از تصمیم خود برگشت و این فرصت از تیم ما گرفته شد. این کاملا اشتباه است. از ویدیو چک تنها بایست برای تشخیص عبور توپ از روی خط دروازه استفاده شود و به کار بردن آن برای تشخیص خطاهای داخل و پشت محوطه جریمه از جذابیت فوتبال می کاهد. متاسفانه این مسئله دامنگیر تیم ما شد و نتوانستیم به مرحله بعد صعود کنیم. شما دیدید کادر فنی تیم که از مربیان کاربلد، شایسته و نجیب تشکیل شده نیز کوچکترین اعتراضی به این تصمیم نکرد. در مجموع یادمان باشد که در تیم های نوجوانان، جوانان و امید، هدف نباید کسب قهرمانی باشد؛ بلکه باید ساختن بازیکن های مستعد و آینده دار برای تیم ملی بزرگسالان مد نظر قرار گیرد.»

یورونیوز: ظاهرا حضور تیم زیر بیست سال در رقابت های جام جهانی سقف آرزوهای مسئولان فوتبال ایران بوده و تدارک خوبی برای حضور قوی تر در این مسابقات پیش بینی نشده بود. آیا سطح فوتبال پایه ایران در همین حد است و توانایی صعود به مراحل بالاتر را ندارد؟

محمد مایلی کهن: «صرف حضور مسابقات جام جهانی جوانان برای تیم ایران یک موفقیت بزرگ است و این نشان می دهد که تیم کیفیت خوبی داشته است . از نظر من تدارکات نسبتا خوبی هم برای این تیم در نظر گرفته شده بود. آنها در کل بسیار موفق ظاهر شدند و حتی یک برد نیز در یکی از مسابقات خود کسب کردند در حالیکه تیم ملی بزرگسالان در دور قبل جام جهانی تنها یک تساوی مقابل نیجریه بدست آورد و با دو باخت از صعود بازماند. ایران در رتبه بندی نهایی این مسابقات از بین 32 تیم جزو سه یا چهار تیم انتهای جدول بود. اما تیم ملی جوانان قربانی ویدیو چک شد و در نهایت با شایستگی حذف شد. علاوه بر این برگزاری اردوهای بلند مدت سالهاست که در کشورهای پیشرو در فوتبال منسوخ شده و نمی توان انتظار داشت برگزاری این نوع تدارکات بتواند کمکی به سطح کیفیی تیم ملی بکند.»

یورونیوز: «شما که از منتقدان همیشگی کارلوس کیروش هستید، وضعیت تیم ملی بزرگسالان را در آستانه صعود به رقابت های جام جهانی 2018 روسیه چگونه ارزیابی می کنید؟

محمد مایلی کهن: «به هر حال بازیکنان توانمندی در تیم ملی فوتبال بزرگسالان حضور دارند که می توانند در این دوره نیز جواز حضور در رقابت های جام جهانی را دریافت کنند. ما همانطور که در فوتسال و فوتبال ساحلی موفق شدیم به بالاترین مراحل رقابت های جهانی دست یابیم در فوتبال نیز این توانایی و قابلیت را در اختیار داریم. در روسیه، در صورتی که انشا الله به این مسابقات راه یابیم، صعود ما بستگی به گروه بندی خواهد داشت.» یورونیوز: در خصوص کادر فنی تیم ملی بزرگسالان و اینکه هیچ دستیار ایرانی در حال حاضر در کنار آقای کیروش نیست چه نظری دارید؟

محمد مایلی کهن: «وقتی فدراسیون فوتبال تابع نظر سرمربی تیم ملی باشد این مسئله خیلی عجیب به نظر نمی رسد. در هیچ کجای دنیا اینگونه به سرمربی تیم ملی اختیارداده نمی شود که هر زمان اراده کرد دست به ترکیب کادر فنی بزند و آنها را به یکباره تغییر دهد. آقای کیروش به هر نحوی که می خواهد رفتار می کند و هر عباراتی را نیز در مورد اعضای کادرش به کار می برد. او پس از کنار رفتن آقای نمازی گفته بود کاری که ایشان می کرد را عباس آقای تدارکاتچی هم می توانست انجام دهد. اینگونه برخوردها درست نیست. علاوه بر این مربیان و دستیاران ایرانی سرمایه کشور هستند. در ازای هزینه سنگینی که فوتبال ایران برای به خدمت گرفتن آقای کیروش متقبل شده بایست این امکان وجود داشته باشد که مربیان ایرانی در کنار سرمربی تیم ملی تجربه کسب کنند و کشور بتواند در آینده از اندوخته های آنها استفاده کند. کنار گذاشتن دستیاران ایرانی تیم ملی کار اشتباهی بود و من از این مسئله بسیار متاسفم.»

یورونیوز: سوال آخر را به تیم ملوان اختصاص دهیم که شما هدایت آنرا بر عهده داشتید. این تیم ریشه دار و پرطرفدار امسال نتوانست به لیگ برتر باز گردد. فکر می کنید اشکال کار کجاست؟

محمد مایلی کهن: «در خصوص ملوان باید عرض کنم که با وضعیتی که این تیم داشت انتظار نمی رفت امسال قطعا به لیگ بازگردد. هدایت این تیم قبل از من، به چند نفر دیگر نیز پیشنهاد شده بود که در نهایت چند روز پیش از بازیها من تیم را در دست گرفتم. در کل نتایج خوبی نیز کسب شد اما متاسفانه نتوانستیم در روزهای پایانی در رقابتی نزدیک با تیم های بالای جدول سهمیه صعود به لیگ برتر را کسب کنیم. تیم جوان و با انگیزه ملوان از نظر کسب امتیاز و شکست نخوردن در خانه رکورد از خود به جای گذاشت و تا هفته های پایانی همواره جزو تیم های برتر و بالای جدول بود. قرارداد من با تیم ملوان یکساله بود. کتمان نمی کنم که تمایل داشتم با این تیم ادامه دهم. به هر حال برایشان آروزی موفقیت می کنم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کولینا: حرف و حدیث در باره داوری حتی با ویدیو چک هم وجود خواهد داشت

استفاده از ویدیو چک در جام جهانی روسیه رسمی شد