رئیس مجلس: سند ۲۰۳۰ ایراد شکلی ندارد

رئیس مجلس: سند ۲۰۳۰ ایراد شکلی ندارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران روز یکشنبه در پاسخ به سوالی درباره سند ۲۰۳۰ یونسکو گفت که هیات تطبیق مصوبات مجلس اشکال قانونی به این مصوبه دولت نگرفته است.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس از آقای لاریجانی پرسیده بود آیا مصوبه دولت درباره سند ۲۰۳۰ به مجلس فرستاده خواهد شد یا خیر. رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از نظر هیات تطبیق ایراد شکلی بر سند ۲۰۳۰ وارد نیست گفت که از نظر محتوایی «نیاز است که شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات آن‌را بررسی کنند.»

امروز مسؤولان ذی‌ربط برای توضیح درباره علت جاروجنجال‌ها درباره #سند2030 به کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌آیند.

— محمود صادقی (@mah_sadeghi) 28 mai 2017

سند ۲۰۳۰ یونسکو سپتامبر سال ۲۰۱۵ به عنوان بخشی از برنامه کلان سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار کشورهای عضو به تصویب رسید. بر این اساس کشورهای عضو باید برنامه های آموزشی خود را برای ۱۵ سال آینده بر پایه طرح ۲۰۳۰ تدوین کنند.

هیات دولت در اواخر مرداد سال گذشته تصویب کرد که سند آموزش ۲۰۳۰ در ایران با مدیریت وزارت آموزش و پرورش تدوین شود. با این وجود سند ۲۰۳۰ پس از آنکه در آستانه انتخابات ریاست علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران به شدت از آن انتقاد کرد در کانون توجه مخالفان دولت قرار گرفت.

آقای خامنه ای در بخشی از سخنان خود گفته بود: «اینکه برویم سندی امضا کنیم و بعد بی ‌سر و صدا آن را اجرا کنیم مطلقا مجاز نیست… باید مراقبت می کردند و نباید می گذاشتند کار به جایی بکشد که ما جلوی آن را بگیریم. اینجا جمهوری اسلامی است.»

مخالفان با تکیه به سخنان رهبر به شدت به دولت انتقاد کردند، در مقابل دولت در دفاع از عملکرد خود می گوید که سند ۲۰۳۰ تنها یک بیانیه است و ایران از«حق تحفظ» استفاده کرده است. محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در این باره گفت:‌ « هر آنچه رهبر معظم انقلاب اعلام کنند برای دولت مطاع است. پس از سخنان ایشان درباره سند ۲۰۳۰ نیز دولت هر چه هم که نبود، و در واقع تلقی و ابهام بود، آنها را متوقف کرد.» وی سپس با اشاره به فشار مخالفان دولت افزود: «الان ادامه این جارو جنجال‌ها به چه علتی است؟ اینکه به توضیحات مستند دولت هیچ توجهی نمی‌شود و یک حرف را تکرار می‌کنند جای تأمل دارد برخی ۲۰۳۰ را به عنوان سند امضا شده دولت معرفی می‌کنند در حالی که هیچ برگه‌‌ای درباره این موضوع امضا نشده و این سند صرفا یک بیانیه قرائت شده در اجلاس یونسکو بود.»

انتقادها به دولت در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ایران به حدی بود که حسن روحانی، پس از پیروزی در سخنرانی خود در تالار وزارت کشور گفت:‌ « چقدر رفتند سم پاشی کردند گفتند اسلام از دست رفت و در تمام مدارس ما اخلاق زیر پا گذاشته می ‌شود. هر کسی تهمت زد، توهین کرد و غیبت کرد از همه گذشتم ولی از این توطئه ۲۰۳۰ نمی ‌گذرم. یک وقتی شما امام زمان را ابزار سیاست قرار می ‌دهید که مردم جواب دادند، یک وقت امام رضا را ابزار قرار می‌دهید و مردم جواب می‌دهند تو را به خدا دین را ابزار سیاست نکنید. چرا به معلمان و دانش‌آموزان ما توهین کردید؟ من از ۲۰۳۰ نمی ‌گذرم و تا آخر دولت دوزادهم آن را دنبال می‌کنم.»

#روحانی: از همه ظلم هایی که به من شد گذشتم اما از توطیه ۲۰۳۰ نمی گذرم

— Omid Lahabi (@olahabi) 24 mai 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو و دلیل مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با آن چیست؟

ایران و اسرائیل؛ چگونه دو کشور متحد به دشمنان قسم‌خورده تبدیل شدند؟

رویارویی مستقیم نظامی با اسرائیل چه تاثیری بر زندگی شهروندان عادی ایران می‌گذارد؟