یکصد هزار بیجا شده در افغانستان ظرف پنج ماه

یکصد هزار بیجا شده در افغانستان ظرف پنج ماه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بنا به گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، در افغانستان بر اثر جنگ و فقر از آغاز سال میلادی جاری تا کنون یعنی ظرف ۵ ماه بیش از ۱۰۳ هزار نفر بیجا و آواره شده اند.

هرچند این آمار نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۶ درصد کاهش نشان می دهد، اما دلیل آن نه کاهش درگیری ها، بلکه خالی شدن بسیاری از مناطق جنگی از جمعیت اولیه و نیز شدت فقر خانواده هایی است که توانایی جا به جایی ندارند.

گزارش سازمان ملل متحد در آغاز سال ۲۰۱۷ در مورد آمار آوارگان جنگ نشان می دهد که ظرف سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، بیش از ۶۲۰ هزار نفر در داخل افغانستان جابجا شده اند که بیش از ۵۰ درصد آن کودکان بوده اند.

آمار جابجا شدگان یا آوارگان داخلی جنگ تا سال ۲۰۱۵ نیز بیش از یک میلیون نفر است که نیمی از این جمعیت ابتدا در ولایات شمال افغانستان ساکن شده بودند. اما با گسترش ناآرامی و جنگ به مناطق شمال و نیز شرق افغانستان، بخش قابل توجهی از بیجا شدگان در سال گذشته مربوط به همین مناطق بوده اند.

یکی از مشکلات اساسی در افغانستان رساندن کمک های بشر دوستانه به آوارگان است که بنا به گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، این کمک ها طی پنج ماه اول امسال تنها شامل حدود ۱۵۰ هزار نفر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئویی از ویرانی کامل ۶ روستا در زمین لرزه هرات افغانستان

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند

رئیس امور بشردوستانه اتحادیه اروپا: اسرائیل مدرکی برای حمایت از ادعاهایش علیه اونروا ارائه نکرده است