ماکرون: در ورسای با دست بالا با پوتین گفتگو می کنم

ماکرون: در ورسای با دست بالا با پوتین گفتگو می کنم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه در کاخ ورسای میزبان ولادیمیر پوتین همتای روس خود است. آقای ماکرون در این دیدار سعی خواهد کرد با دست بالا وارد گفتگو شود تا بلکه بتواند در موضوعاتی چون بحران سوریه و یا مسئله اوکراین به سمت ایجاد یک موازنه قدرت پیش برود.

بدین ترتیب رئیس جمهوری جدید فرانسه با این دیدار دور اخیر ملاقات های ماراتن گونه خود را با سران کشورهای مهم جهان در اجلاس ناتو و گروه هفت به پایان خواهد برد؛ دیدارهایی که که با برخی حواشی نظیر دست دادن پر معنی او با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مقابل دوربین های تلویزیونی همراه بود.

La poignée de main musclée entre Emmanuel Macron et Donald Trump pic.twitter.com/KKQF16Azvq

— BFMTV (@BFMTV) 25 mai 2017

آقای ماکرون پیشتر در گفتگو با روزنامه لو دیمانش گفته بود: «دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ترکیه و رئیس جمهوری روسیه در موضع زورآزمایی قرار دارند و این مسئله من را اذیت نمی کند.»

رئیس جمهوری ۳۹ ساله فرانسه وعده داده که در گفتگو با همتاهای خود ضمن برانگیختن احترام آنها از کوچکترین موضع خود کوتاه نخواهد آمد. او پیش از این قول گفتگویی مطالبه جویانه و بدون امتیاز دهی را با ولادیمیر پوتین داده بود.

بحران سوریه یکی از مهمترین محورهای گفتگو میان ماکرون و پوتین عنوان شده است. رئیس جمهور فرانسه در این خصوص در جهت تغییر چارچوب خروج از بحران نظامی و یافتن راه حل جامع سیاسی به صورتی کاملا جمعی تلاش خواهد کرد.

رئیس جمهوری فرانسه کنار نهادن کشورهای غربی در این پرونده در راستای برقراری فرایند آتش بس با نظارت روسیه، ایران و ترکیه را سیاستی اشتباه و همراه با شکست قلمداد می کند.

امانوئل ماکرون همچنین به طور جدی پرونده اوکراین را در گفتگو با پوتین خواهد گشود. او در جریان اجلاس گروه هفت به صراحت از اشغال اوکراین توسط روسیه سخن گفته بود. این در حالیست که مسکو هرگونه دخالت در این مناقشه را رد می کند.

بخش دیپلماتیک کاخ الیزه همچنین در هفته گذشته میزبان یک سازمان غیر دولتی و مدافع حقوق بشر بود که سفر ولادیمیر پوتین به فرانسه را بهترین فرصت برای طرح انتقاد های خود نسبت به محدودیت آزادی های مدنی و اجتماعی از جمله وضعیت همجنس گراها در جمهوری چچن تشخیص داده بود.

از نظر روابط شخصی نیز این دیدار فرصتی برای هر دو رئیس جمهور است تا از موضع نه چندان مناسب خود در قبال طرف مقابل اندکی کوتاه بیایند و ضمن بازسازی روابط تیره گذشته هر یک قدمی رو به جلو بردارند.

امانوئل ماکرون در طول رقابت های انتخاباتی تاکید کرده بود جزو آندسته افراد نیست که مسحور ولادیمیر پوتین هستند. ولادیمیر پوتین نیز در پیام تبریک خود به امانوئل ماکرون پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری خواهان برطرف شدن جو بی‌اعتمادی متقابل میان دو طرف شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان

تنها راهی که دشمنان ناپلئون می‌توانستند او را شکست دهند چه بود؟