سازمان ملل: یمن در برابر دیدگانمان در حال فروپاشی است

سازمان ملل: یمن در برابر دیدگانمان در حال فروپاشی است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

بزرگترین بحران امنیت غذایی در مقیاس جهانی آن یمن را تهدید می کند. این هشدار سازمان ملل متحد در خصوص کشوری است که رقابت قدرت های منطقه ای به جنگ داخلی، و بیماری و قحطی و درد و رنج مردم آن دامن زده است.

استفان اوبراین، هماهنگ کننده ارشد امور انساندوستانه سازمان ملل متحد در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «بحران در راه نیست و بر یمن سایه نیافکنده است. بحران امروز یمن را فرا گرفته است، در برابر دیدگان ما، و آنهایی که تاوان می پردازند مردم عادی هستند. بدتر این که مناقشه به تهدید ناشی از قحطی دامن می زند و به آن سرعت می بخشد. یمن با خشکسالی دست به گریبان نیست. اگر در یمن جنگ نبود، خبری از سقوط به قحطی، بدبختی، بیماری و مرگ هم نبود.»

یمن، فقیر‌ترین کشور دنیای عرب، حدود ۲۵ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. از این تعداد بیش از ۱۸ میلیون نفر به کمک های انسان دوستانه نیاز دارند و حدود ۷ میلیون نفر در معرض قحطی هستند.

جنگ داخلی یمن تا به امروز بیش از ۱۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است. حدود ۵۰۰ نفر هم بر اثر شیوع وبا جان باخته اند.

جنگ داخلی یمن زمانی آغاز شد که شبه نظامیان شیعه حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهوی سابق یمن صنعا، پایتخت، را در سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی تصرف و عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری را وادار به فرار به عربستان سعودی کردند.

سال بعد ائتلافی به رهبری عربستان سعودی در حمایت از عبدربه منصورهادی علیه حوثی ها و نیروهای وفادار به آقای صالح که صنعا و مناطق وسیعی در شمال یمن را در کنترل خود دارند، وارد جنگ شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حملات هوایی به صنعا؛ شکست آتش‌بس در یمن

ده غیرنظامی در حمله هوایی ائتلاف عربی در استان حدیده یمن کشته شدند

توقف صدور ویزا برای کارمندان نهاد‌های بشردوستانه؛اسرائیل امدادرسانی به فلسطینیان غزه را بغرنج‌تر کرد