حمله کابل کار چه گروهی است؟

حمله کابل کار چه گروهی است؟
Copyright 
نگارش از امید لهبی با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با گذشت بیش از ۲۴ ساعت از انفجار کامیون بمب گذاری شده در کابل، پایتخت افغانستان که بیش از ۹۰ کشته و ۴۰۰ زخمی برجای گذاشت هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته است. چندین گروه مخالف دولت در کانون اتهام قرار دارند.

طالبان یکی از گروه‌هایی است که نیروهای نظامی افغان و خارجی را هدف قرار می دهد. نکته مهم این که طالبان معمولا در بهار حملات خود را افزایش می دهند. با این وجود به نظر می رسد با ظهور گروه‌های تندروتری مانند داعش، طالبان نسبت به گذشته به وجهه خود اهمیت بیشتری می دهد. به همین دلیل، طالبان که سودای بازگشت به قدرت را در سر می پرورانند، در پذیرش مسئولیت حمله ای که قربانیان غیرنظامی زیادی بر جای گذاشته محتاط عمل می کنند.

در عین حال گروه داعش معمولا در پذیرش مسئولیت حملاتی که انجام می دهد تردید نمی کند، حتی اگر حمله علیه غیرنظامیان و شهروندان معمولی باشد. این گروه پیش‌تر نیز چندین حمله در کابل انجام داده بود که از حیث تعداد قربانیان دست کمی از بمب‌گذاری روز چهارشنبه نداشت. در ماه ژوییه سال گذشته میلادی دو حمله همزمان در کابل بیش از ۸۰ کشته برجای گذاشت، پیش از آن نیز در ماه مارس حمله به یک به بیمارستان نظامی در پایتخت افغانستان موجب کشته شدن ۶۰ نفر شد. مسئولیت این حملات را داعش بر عهده گرفت.

داعش افغانستان بیشتر از نیروهای سابق طالبان و القاعده تشکیل شده، نیروهایی که از دو گروه سنتی فعال در این کشور جدا شده اند. افغانستان بخشی از منطقه «خراسان» است که داعش آنرا حوزه خلافت خود می داند و قصد دارد حکومت اسلامی را در آنجا برقرار کند. به هر روی به نظر می رسد این گروه هواداران زیادی در میان پیکارجویان افغانستان داشته باشد.

با این وجود علیرغم اینکه هواداران داعش در شبکه‌های اجتماعی خوشحالی خود را از حمله روز چهارشنبه کابل پنهان نکرده اما این گروه هنوز هیچ مسئولیتی قبول نکرده است.

این در حالیست که روز پنجشنبه تنها چند ساعت پس از حمله انتخاری به ایست بازرسی فرودگاه جلال آباد افغانستان داعش بدون فوت وقت مسئولیت انفجار را بر عهده گرفت.

#داعش حمله انتحاری امروز به ایست بازرسی فرودگاه جلال آباد #افغانستان را برعهده گرفت. سکوت در برابر انجار #کابل#شبکه_حقانیhttps://t.co/43iiHFrk74

— MASOUMI Amir Behnam (@AmirbehnamM) 1 juin 2017

<

#Afghanistan l’#EI revendique l’attentat du checkpoint de l’aéroport de #JalalAbad, tjrs pas de revendication pr l’attentat de #Kaboulpic.twitter.com/AWJirdcYRN

— Wassim Nasr (@SimNasr) 1 juin 2017

نیروهای اطلاعاتی و امنیتی افغانستان حمله روز چهارشنبه کابل را به شبکه حقانی نسبت داده اند. گفته می شود این گروه متحد طالبان با مسئولان بلندپایه اطلاعاتی پاکستان در ارتباط است. سراج‌ الدین حقانی، رهبر ارشد شبکه حقانی و همزمان معاون رهبر طالبان است.

با اینکه در سال ۲۰۱۴ در پی عملیات نظامی پاکستان علیه گروه‌های تندرو، نیروهای حقانی غالبا از افغانستان به پاکستان پناه بردند اما این گروه همچنان یکی از قدرتمندترین و پرنفوذترین گروه‌های پیکارجوی افغانستان است. شکبه حقانی حملات گونانی گسترده‌ای را در کابل ترتیب داده است از این جمله می توان به حمله به سفارت هند در سال ۲۰۰۸ اشاره کرد که در آن نزدیک به ۶۰ نفر کشته شدند.

القاعده نیز که یکی از بزرگترین حملات تروریستی جهان را در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ سازماندهی کرد یکی از گروه‌هایی است که انگشت اتهام به سوی آن نشانه رفته است. اما با توجه به اینکه اکنون سالهاست این گروه حمله‌ای وسیع در افغانستان انجام نداده، بعید به نظر می رسد که در پشت انفجار روز چهارشنبه کابل باشد.

لشکر طیبه و حرکة المجاهدین نیز دو گروه فعال دیگر در افغانستانند اما به نظر نمی رسد که این دو گروه بتوانند حمله‌ای با این وسعت و شدت انجام دهند.

به همین دلایل است که دولت طالبان بیش از هر گروهی مسئولیت این حمله را متوجه شبکه حقانی می داند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟

کشته شدن دست‌کم ۷ نفر در پی حمله با چاقو داخل یک مرکز خرید در شهر سیدنی استرالیا

رای دادگاه آرژانتین: ایران مسئول حملات ۳۰ سال پیش به سفارت اسرائیل و مرکز یهودیان «آمیا» است