تنش میان کشورهای عربی و قطر از کجا شروع شد؟

تنش میان کشورهای عربی و قطر از کجا شروع شد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

قطع رابطه برخی کشورهای عربی با قطر در حالی صورت گرفت که عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین روز بیست و پنجم ماه مه (چهارم خرداد) چند وبسایت خبری قطر را به دنبال انتشار سخنان منتسب به شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه ال ثانی، امیر قطر فیلتر کرده بودند. قطر ضمن تکذیب سخنان منتسب به امیر این کشور از نفوذ سایبری در وبسایت های خبری این کشور سخن گفته بود. سایت شبکه تلویزیونی الجزیره از جمله پایگاه های اینترنتی مسدود شده در چهار کشور عربی بود.

در سخنانی که به نقل از امیر قطر در این وبسایت ها منتشر شده بود از تنش در رابطه کشورهای عربی با ایران انتقاد شده بود و در مقابل از حزب الله لبنان تجلیل شده بود.

رسانه های عربستان با وجود تکذیب این اظهارات از سوی مقامات قطری به پوشش این سخنان ادامه داده بودند. در مقابل مصر شبکه الجزیره را به «تشویق تروریسم» و «خبرسازی» متهم کرده بود.

تنش در روابط قطر با برخی کشورهای عربی در سال ۲۰۱۳ و به دنبال سرنگونی محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای مصر توسط ارتش این کشور نمایان شد. روابط قطر با مصر پس از به قدرت رسیدن عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر رو به تیرگی گذاشت. مصر و برخی دیگر از کشورهای عربی قطر را به حمایت از اخوان المسلمین متهم می کردند. این در حالی است که عربستان و امارات متحده عربی از دولت جدید مصر حمایت می کردند.

کمتر از یک سال بعد عربستان، بحرین و امارات متحده عربی در ماه مارس سال ۲۰۱۴ سفرای خود را در اعتراض به آنچه «دخالت قطر در امور داخلی خود» از دوحه فرا خواندند. تنش آن سال بین قطر و سه کشور عربی هشت ماه طول کشید. با این حال در آن برهه زمانی تماس های دریایی، هوایی و زمینی با قطر قطع نشد و شهروندان قطری از عربستان، بحرین و امارات اخراج نشدند.

ریاض، منامه و ابوظبی در آن هنگام نیز دوحه را به حمایت از برخی گروه های اسلامگرا متهم می کردند.

قطر با استفاده از نفوذ رسانه ای و سیاسی خود در سال ۲۰۱۱ و در جریان اعتراضات موسوم به «بهار عربی» به حمایت از جنبش های اسلامگرا در چند کشور عربی پرداخته بود.

چهار کشور عربی روابط دیپلماتیک خود را با #قطر قطع کردند https://t.co/sInP0OCJ1Bpic.twitter.com/pPOpVGqUzQ

— euronews فارسی (@euronews_pe) June 5, 2017

واکنش #ایران به تصمیم چهار کشور عربی برای قطع رابطه با #قطرhttps://t.co/kk3rexGYN0pic.twitter.com/EUo3N2Ffzk

— euronews فارسی (@euronews_pe) June 5, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشنهاد لغو محاصره قطر در برابر صرفنظر کردن از میزبانی جام جهانی

پلیس اکوادور به قیمت قطع روابط دیپلماتیک از دیوار سفارت مکزیک بالا رفت تا محکوم فراری را دستگیر کند

سازمان دختر شایسته جهان ادعای شرکت نماینده عربستان در رقابت‌های امسال را تکذیب کرد