جیمز کومی ترامپ را به دروغگویی متهم کرد

جیمز کومی ترامپ را به دروغگویی متهم کرد
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

جیمز کومی، مدیر سابق پلیس فدرال آمریکا روز پنجشنبه در برابر کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا برای ادای شهادت در پرونده تحقیق پیرامون تماس کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه حضور یافت. او در این جلسه با قاطعیت از نفوذ و مداخله روسیه در کارزار انتخاباتی سخن گفت. وی همچنین تاکید کرد که حملات گسترده سایبری توسط دولت روسیه هدایت شده است. او تاکید کرد که سخنان کاخ سفید درباره جعلی خواندن خبرهایی که درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ را کاملا بی پایه و اساس خواند گفت که در مداخله روسیه تردیدی نیست.

جیمز کومی دست کم دوبار در سخنان خود در مجلس سنا رییس جمهوری ایالات متحده رادروغگو خواند و گفت که او بطور پیوسته درباره این ماجرا دروغ گفته است. رئیس پیشین اف بی آی اعلام کرد که دونالد ترامپ به او و سازمان تحت مدیریت او افترا زده است. جیمز کومی در پاسخ به این سوال که چرا تمام جلسات و مکالمات با آقای ترامپ را ثبت و ضبط کرده گفت که او در این ملاقات‌ها تنها بوده و نگران که نکند ترامپ درباره محتوای این نشست‌ها “دروغ “ بگوید. جیمز کومی اعلام کرد که انتظار داشته است که روزی مجبور به دفاع از خود و پلیس فدرال آمریکا شود.

در بخشی از چکیده متن شهادت مدیر سابق «اف بی آی» که به کمیته مجلس سنا ارسال شده بود، جیمز کومی از اعمال فشار رئیس جمهوری ایالات متحده برای توقف تحقیق در مورد تماس مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با روسیه سخن گفته است. آقای کومی در این جلسه نیز در این باره صحبت کرد و گفت که دونالد ترامپ درصدد بوده او را ترغیب کند تا تحقیق درباره مایکل فلین را متوقف کند. بنا به شهادت مدیر پیشین پلیس فدرال آمریکا، دونالد ترامپ از وی خواسته بود به طور علنی اعلام کند تحقیقی در مورد رئیس جمهوری جریان ندارد.

جیمز کومی همچنین در چکیده کتبی شهادتش، از دیدار دو نفره خود با دونالد ترامپ تنها هفت روز پس از به قدرت رسیدن رئیس جمهور ایالات متحده سخن گفته بود. به گفته مدیر سابق پلیس فدرال، دونالد ترامپ در این دیدار بر لزوم وفاداری جیمز کومی به شخص رئیس جمهوری تاکید کرده است.

شهادت روز پنجشنبه جیمز کومی از آنجا که رابرت مولر، مدیر اسبق پلیس فدرال از سوی وزارت دادگستری در حال تحقیق در مورد نفوذ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا است، اهمیت زیادی خواهد داشت. علاوه بر رابرت مولر چند کمیته کنگره نیز در حال تحقیق در مورد نقش روسیه و تماس های احتمالی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با مسکو هستند.

جیمز کومی روز ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از مدیریت «اف بی آی» برکنار شد. این در حالی است که وزارت دادگستری آمریکا روز ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) رابرت مولر را به عنوان مسئول پرونده تحقیق در مورد نفوذ روسیه در انتخابات معرفی کرد. معرفی رابرت مولر به عنوان مسئول این پرونده پس از آن صورت گرفت که جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا از خود در این مورد سلب صلاحیت کرد.

بنا به گزارش رسانه های آمریکا جف سشنز طی هفته های گذشته پیشنهاد کناره گیری خود را با دونالد ترامپ مطرح کرده بود. براساس این گزارشها رئیس جمهوری آمریکا با وجود رابطه پرتنش خود با وزیر دادگستری با استعفای جف سشنز مخالفت کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحقیق «اف بی آی» درباره احتمال گام برداشتن ترامپ در راستای منافع روسیه

دونالد ترامپ: از کومی درخواست وفاداری نکردم

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت