انتخابات بریتانیا؛ محافظه کاران اکثریت خود را از دست دادند

انتخابات بریتانیا؛ محافظه کاران اکثریت خود را از دست دادند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آخرین نتایج شمارش آٰراء انتخابات سراسری بریتانیا حاکی از آن است که حزب محافظه‌کار با کسب حدود ۴۲.۵ درصد آراء از دیگر احزاب پیشی گرفته است. با این حال این حزب به رهبری ترزا می، نخست وزیر از دستیابی به اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان بازماند و راه را برای تشکیل پارلمان معلق باز کرد.

پس از اعلام نتایج انتخابات نایجل فاراژ از حامیان برگزیت و رهبر سابق حزب استقلال بریتانیا گفته است که بیم آن می رود که همه پرسی دومی برای برگزیت برگزار شود.

ترزا می که اکثریت پارلمانی خود را از دست داده ظهر امروز به وقت لندن برای اعلام آمادگی جهت تشکیل دولت جدید به کاخ باکینگهام رفته تا با ملکه بریتانیا دیدار کند. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر خواستار استعفای خانم می شده اما او گفته اکنون کشور به «ثبات» نیاز دارد و او کناره‌گیری نخواهد کرد.

حزب کارگر توانست۴۰ درصد آراء انتخابات را از آن خود کند. حزب کارگر به پشتوانه نسل جوان نشان داد که بیش از آنچه انتظار می‌رفت از اعتبار مردمی برخوردار است.

جرمی کوربین کمتر از دو سال پیش به رهبری حزب کارگر برگزیده شد. وی که از چهره های چپ بریتانیا است در میان جمع قابل توجهی از شهروندان این کشور محبوبیت دارد و به مهمترین رهبر مخالف دولت محافظه کار بدل گشته است.

حزب ملی اسکالتلند به رهبری نیکولا استرجن هم حدود ۳ درصد آراء را از آن خود کرده است. حزب یوکیپ و سبزها هر کدام به کمتر از دو درصد آراء بسنده کردند. انتخابات سراسری زودهنگام به درخواست دولت محافظه کار ترزا می برگزار شد و فارغ از انتظاری که او و حزبش داشت، نتیجه آن عملا به منزله یک همه پرسی برای ادامه فعالیت دولت محافظه تلقی می‌شود. چرا که این حزب نسبت به انتخابات پیشین در سال ۲۰۱۵ که ۳۳۱ کرسی را به دست آورده بود ضعیف‌تر ظاهر شد. در پی اعلام نتایج انتخابات سراسری فشارها بر ترزا می برای کناره‌گیری از مقام نخست‌وزیری افزایش یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آنچه درباره انتخابات سراسری بریتانیا می دانیم

پوشش زنده انتخابات بریتانیا: حزب محافظه کار اکثریت پارلمان را کسب نمی کند

نتیجه انتخابات بریتانیا چه اثری بر برگزیت دارد؟