ایران پنج هواپیمای حامل مواد غذایی به قطر فرستاد

ایران پنج هواپیمای حامل مواد غذایی به قطر فرستاد
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ایران پنج فروند هواپیما هر یک با ۹۰ تن بار مواد غذایی به قطر فرستاد. خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهرخ نوش‌آبادی، سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت یک فروند هواپیمای دیگر نیز قرار است با محموله مواد غذایی روز یکشنبه از ایران به فرودگاه دوحه پرواز کند.

به گفته نوش‌آبادی ایران تا زمانی که قطر درخواست کند به این کشور کمک خواهد کرد. وی در عین حال مشخص نکرد که منظور از این کمک‌ها تنها محصولات غذایی است یا شامل تبادلات تجاری دیگر هم می‌شود.

از سوی دیگر محمد مهدی بُنچاری، مدیر بندر دیر روز یکشنبه اعلام کرد ۳۵۰ تن مواد غذایی به وسیله سه فروند شناور باری کوچک به قطر فرستاده شده است. وی با یادآوری «ارتباط تجاری دیرینه» میان بازرگانان استان بوشهر با قطر گفت: «بنادر استان بوشهر توانایی و ظرفیت لازم برای تأمین و صادرات مواد غذایی را به قطر دارند که بنادر دیر، عسلویه و نخل تقی از زیرساخت های مناسبی در این زمینه برخوردار هستند.»

بندر دیر در دویست کیلومتری جنوب بوشهر، درست در مقابل سواحل قطر در سوی دیگر خلیج فارس قرار دارد.

خط کشتیرانی بوشهر – دوحه راه‌اندازی ‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در راستای تقویت مبادلات تجاری ایران با قطر راه‌ان…

— خبر های فوری / مهم (@khabar_fouri) 9 juin 2017

از روز دوشنبه گذشته که عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و یمن روابط دیپلماتیک خود را با دولت دوحه به دلیل «حمایت از تروریسم» قطع کردند، امیرنشین قطر در انزوا و محاصره اقتصادی قرار گرفته و به دامن رقیب دیرینه خود در منطقه یعنی ایران پناه آورده است.

قطر گرچه صادرکننده بزرگ گاز در جهان است، اما بخش بزرگی از مایحتاج روزانه مردمش را از کشورهای دیگر وارد می کند. در حال حاضر کشورهای تحریم کننده راه‌های ارتباط زمینی، هوایی و دریایی با این کشور را بسته اند. تاکنون ۴۰ درصد از مایحتاج غذایی قطر از تنها راه ارتباط زمینی این کشور با عربستان سعودی تأمین می‌شد.

بیشتر هواپیماهای قطری نیز با ممنوعیت پروازی در آسمان کشورهای تحریم کننده، مجبورند از آسمان ایران بگذرند. مقامات ایران می‌گویند از زمان آغاز تحریم قطر، روزانه حدود ۱۰۰ هواپیمای قطری بیشتر از قبل از ایران می‌گذرند و عبور پروازهای بین‌المللی از آسمان ایران ۱۷ درصد رشد داشته است.

ایران، روسیه و ترکیه می‌گویند که معتقد به حل بحران قطر از طریق گفتگو هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان دختر شایسته جهان ادعای شرکت نماینده عربستان در رقابت‌های امسال را تکذیب کرد

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند