اسرائیل نگران دستیابی ایران به اطلاعات هک شده از داعش است

اسرائیل نگران دستیابی ایران به اطلاعات هک شده از داعش است
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با آن که در سال های گذشته نفوذ سایبری ایالات متحده آمریکا به سایت های هسته ای ایران و سامانه های موشکی کره شمالی با موفقیت نسبی همرا بوده است اما این کشور در نفوذ اطلاعاتی به سایت های متعلق به گروه دولت اسلامی موفقیتی نداشته است.

روزنامه نیویورک تایمز با ذکر این مطلب در گزارشی می‌نویسد حملات اخیر داعش در بریتانیا و ایران نشان داد که آمریکا نتوانسته است فعالیت‌های داعش در اینترنت را به خوبی ره‌گیری کند به طوری که این گروه تروریستی هنوز هم در اینترنت تبلیغ می کند. اعضای داعش در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی حضور گسترده و همیشگی دارند و به راحتی یارگیری می‌کنند.

بر اساس این گزارش که روزنامه اسرائیلی هاآرتص هم بخشی از آن را منتشر کرده، دولت آمریکا حتی یکی از معدود اطلاعاتی را هم که از داعش به دست آورده مدیون نفوذ سایبری اسرائیلی‌هاست. نیویورک تایمز به نقل از برخی مقامات رسمی می‌نویسد کارشناسان امنیت سایبری اسرائیل چند ماه پیش به اطلاعات هسته کوچکی از گروه‌های تندرو در سوریه رخنه کردند. آمریکایی‌ها به لطف این داده‌ها دریافتند که این گروه مشغول ساخت یک بمب ویژه هستند. این بمب بسیار شبیه باطری لپ‌تاپ است و به راحتی از زیر دستگاه اشعه ایکس فرودگاه و دستگاه های حفاظتی دیگر رد می‌شود.

بر اساس همین اطلاعات امنیتی بود که از ماه مارس گذشته حمل دستگاه های الکترونیکی در هواپیماهای ورودی به آمریکا و بریتانیا از مبدأ برخی کشورهای مسلمان ممنوع شد.

نیویورک تایمز در ماه مه گذشته هم از قول مقامات رسمی نوشته بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برخی داده‌های طبقه بندی شده را در اختیار مقامات رسمی روسیه قرار داده است. هاآرتص می‌نویسد این داده‌ها همان اطلاعاتی است که نیروهای سایبری اسرائیل از تروریست های داعش به دست آورده بودند. به نوشته این روزنامه اسرائیلی، پیش از آن که سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن این اطلاعات را در جلسه ای به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه کشورش بدهد، مقامات رسمی تل آویو نسبت به دستیابی ایران به این پرونده هشدار داده بودند.

هنوز هیچ یک از مقامات رسمی اسرائیل تأئید نکرده اند که این کشور منشأ اطلاعات رسیده به آمریکا در مورد این گروه تروریستی بوده است.

همکاری‌های امنیتی اسرائیل با آمریکا در دو دهه اخیر به ویژه در عملیات سایبری علیه ایران و نیز گروه‌هایی مثل حزب الله و حماس افزایش داشته است. هاآرتص یادآوری می‌کند که توافقنامه امضا شده میان دو کشور در زمینه همکاری امنیتی در سال ۲۰۰۸، نتایج مهمی از جمله اخلال در سایت‌های هسته‌ای ایران را به دنبال داشت. در عین حال اسرائیل بیم آن دارد که دوستی دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین، متحد ایران، به افشای اطلاعات امنیتی رد و بدل شده میان دو کشور و دستیابی ایران به آنها منجر شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید