برنامه اراسموس اتحادیه اروپا برای مبادله کارآفرینان

برنامه اراسموس اتحادیه اروپا برای مبادله کارآفرینان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برغم فناوریهای ارتباطات پیشرفته، راه اندازی یک کسب و کار کوچک و راهیابی به بازارهای بین المللی کار آسانی نیست. در این گزارش «دنیای تجارت» دیلک توپکارا را در برلین ملاقات می کنیم. او کارآفرین جوانی است

برنامه اراسموس برای کارآفرینان جوان در اروپا یک برنامه مبادله کارآفرینان جدید برای کسانی است که می خواهند تجارت را از کارآفرینان با تجربه در کشورهای دیگر بیاموزند. در این برنامه، کارآفرین تازه کار مدتی با کارآفرین باتجربه کار می کند و از این طریق مهارت های لازم برای اداره کسب و کاری کوچک به او منتقل می شود. کارآفرین میزبان هم دیدگاه تازه ای کسب می کند و فرصت پیدا می کند که با شریک خارجی کار کند و درباره بازارهای جدید اطلاعاتی به دست آورد.

مبادله کارآفرینان در اروپا

  • برنامه اراسموس برای کارآفرینان جوان، برنامه ای است برای تسهیل تبادل تجارب کارآفرینی و مدیریت
  • کارآفرین تازه کار مدتی با کارآفرین باتجربه کار می کند و از این طریق مهار های لازم برای اداره کسب و کاری کوچک به او منتقل می شود
  • بودجه برنامه اراسموس برای کارآفرینی را برنامه «کوسمه» اتحادیه اروپا تامین می کند
  • از زمان آغاز برنامه اراسموس برای مبادله کارآفرین تا کنون، از پنج هزار زوج کارآفرینان تازه کار و میزبان حمایت کرده است
  • این برنامه قرار است گسترش بیابد و در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هم اجرا شود

لینکهای مفید

راه اندازی یک کسب و کار کوچک و راهیابی به بازارهای بین المللی کار آسانی نیست. برنامه اراسموس اتحادیه اروپا برای کارآفرینان جوان به این افراد اجازه می دهد تا از طریق ارتباط با افراد با تجربه در کشورهای دیگر، مهارتهای لازم برای مدیریت موفق کسب و کار کوچک را بیاموزند.

کارآفرین تازه کار مدتی با کارآفرین با تجربه کار می کند و از این طریق مهارتهای لازم برای اداره کسب و کاری کوچک به او منتقل می شود. کارآفرین میزبان هم دیدگاه تازه ای کسب می کند و فرصت پیدا می کند که با شریک خارجی کار کند و درباره بازارهای جدید اطلاعاتی به دست آورد.

توماس برگر، مسئول برنامه اراسموس در برلین در این باره می گوید: «برنامه اراسموس اتحادیه اروپا برای کارآفرینان، افراد تازه کار و کارآزموده را از کشورهای مختلف اروپا گرد هم می آورد. تا تجاربشان را با هم به اشتراک بگذارند و به دیدگاههای تازه ای درباره کسب و کار بین المللی دست یابند. این برنامه تاکنون از پنج هزار زوج، کارآفرینان تازه کار و میزبان در کشورهای مختلف حمایت کرده است.»

اهداف برنامه اراسموس برای کارآفرینان جوان در اروپا

کارآفرینی که کسب و کار تازه تأسیسی دارد یا می خواهد کسب و کاری به راه بیندازد، می تواند با کمک برنامه اراسموس به یکی از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همینطور ده کشور دیگر برود تا مدتی با کارآفرینان این کشورها کار کند. اتحادیه اروپا کمکی بین تقریباً ۵۵۰ یورو تا ‍‍۱۱۰۰ یورو در ماه برای کارآفرین جوان فراهم می کند که به کشور میزبان بستگی دارد. این برنامه برای کارآفرین میزبان، امکان یافتن شرکای تجاری در آینده را فراهم می کند.

توماس برگر درباره اهداف برنامه اراسموس برای کارآفرینان می گوید: «می خواهیم برنامه را گسترش دهیم و در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هم آن را به اجرا دربیاوریم. از سوی دیگر می خواهیم شبکه ای بین کسانی که در این برنامه شرکت داشته اند ایجاد کنیم تا ارتباط بین آنها حفظ شود.»

شرایط شرکت در برنامه اراسموس برای مبادله کارآفرینان

توماس برگر درباره اینکه چه کسانی می تواند در برنامه اراسموس کارآفرینان جوان شرکت کنند، می گوید: «همه کارآفرینان جدید از هر گروه سنی را تشویق می کنیم که هر فکر و ابتکاری که در چارچوبی بین المللی قابل اجراست نزد ما بیاورند. کارآفرین میزبان باید صاحب یا شریک کسب و کار با سه سال تجربه کاری باشد.»

Heard of #Erasmus for Young Entrepreneurs? Learn how to start a business from those who know! https://t.co/49S0IxpF0H

— Erasmus+ (@EUErasmusPlus) 3 June 2017

تجربه دیلک توپاکرا، کارآفرین جوان از شرکت در برنامه مبادله کارآفرینان

دیلِک توپکارا در برلین یک قنادی دارد. او پس از تحصیل در رشته علوم و صنایع غذایی با استفاده از برنامه اراسموس برای کارآفرینان جوان به بریتانیا رفت تا در کنار افراد کارآزموده مهارتهای لازم برای راه اندازی کسب و کار را یاد بگیرد و با تکنیکهای جالب برای جذب مشتری از کشورها و فرهنگهای دیگر آشنا شود.

او کسب و کارش در برلین را در سال ۲۰۱۳ میلادی به راه انداخت و از آن موقع توانسته با استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی مشتریهای جدیدی در خارج از کشور برای خودش دست و پا کند. وی می گوید: «همیشه تلاش می کنم که از تجارب متنوع گذشته ام و از فرهنگهایی که می شناسم در زندگی حرفه ای ام استفاده کنم. برنامه اراسموس به من واقعاً کمک کرد که به بازارهای بین المللی راه پیدا کنم و مشتریانی در کشورهای دیگر پیدا کنم.»

علاوه بر آشپزی فوق العاده خوب برای مشتریان محلی، دیلک توانست به کشورهای دیگر سفر کند و برای مناسبتهای ویژه در وین و ونیز آشپزی کند. در این بین کسب و کار او هم رونق گرفته و توانسته است چهار نفر از خویشاوندانش را استخدام کند.

او که در ابتدا یک کارآفرین کم تجربه و مبتدی بود، پس از شرکت در برنامه اراسموس کارآفرینان جوان، می خواهد دیگران را از تجربه ها و اندیشه هایش آگاه کند. او در این باره کتابی نوشته که قرار است در ماه سپتامبر منتشر شود.

او در این باره می گوید: «توانستم از طریق این برنامه مهارتهایی کسب کنم که برای اداره کسب و کار خودم مفید بود و حالا خوشحال می شوم که این تجربه ها را به دیگران منتقل کنم و برای ادامه و موفقیت این برنامه مفید باشم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند

چگونه شرکت اسکاتلندی تولید انرژی پاک توانسته فراز و نشیب بازار را پشت سر بگذارد؟