حل معضل غذا در جهان آینده؛ پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی

حل معضل غذا در جهان آینده؛ پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پاسخ به معضل غذا در جهان آینده را می توان در گذشته ها یافت.

پاسخ به معضل غذا در جهان آینده را می توان در گذشته ها یافت. گیاهانی مانند کینوآ که قبلا در تمدن اینکا شناخته شده بود، می تواند جایگزینی برای مصرف گوشت باشد.

اینجا در شهر «کسرتا»در جنوب ایتالیا، محققان در حال آزمایش این نوع محصولات در پروژه پروتئین برای غذا هستند.

این نوع گیاهان ممکن است روزی غذای اصلی شما باشند. از دهه ۶۰ میلادی در بسیاری از کشورهای غربی رژیم غذایی ما عمدتا به مدل پروتئین حیوانی متکی شد. اما در آینده وقتی که تقاضای غذا در جهان بطور چشمگیری افزایش یابد، منابع دیگری با پروتئین بالا نیاز خواهد شد. گیاهانی چون کینوآ و آمارانت (تاج خروس) ارزش غذایی معادل گوشت دارند.

کاتالدو پولوینتو، پژوهشگر در این زمینه می گوید: «ترکیب پروتئین کینوآ و آمارانت (تاج خروس) از تمام اسید آمینه های ضروری تشکیل شده است.بنابراین اگر چه دارای سطح پروتئینی پایین تری نسبت به دانه های حبوبات اند اما کیفیت غذایی بالاتری دارند.» در ایتالیا همانند دیگر کشورهایی که به پروژه اروپایی ملحق شده اند، پژوهشگران انواع مختلفی از محصولات را آزمایش می کنند تا مشخص شود کدامیک با شرایط آب و هوایی خاص تناسب دارند.

کاتالدو پولوینتو می افزاید: «کینوآ و آمارانت کاملا تنش های زیستی را تحمل می کنند. در بخش های جنوبی اروپا، تنش های اصلی زیستی کمبود و شوری آب است.»

بعنوان بخشی از آزمایش های مربوط به عوامل تنش زا، چندین نمونه گیاهی در زمان های مختلف با مقادیر مختلف آب همراه با مقایر متفاوت نمک مورد آزمایش قرار می گیرد.

تولید گوشت تاثر زیادی بر محیط زیست دارد زیرا مقدار زیادی آب باید برای تولید خوراک دام مصرف شود.

سون اریک ژاکوبسن از دانشگاه کوپنهاگ می گوید: «ما می توانیم گوشت بخوریم که خیلی خوش طعم است اما بسیار هزینه بر است با در نظر گرفتن زمینهایی که ما باید برای تولید خوراک دام مورد استفاده قرار دهیم. همچین مصرف زیاد آب برای تولید هر یک کیلو گوشت حدود ۱۰ برابر بیشتر از سایر گیاهان است.»

دانشمندان مرکز تحقیقات ملی در شهر ارکولانو تجزیه وتحلیل عمیق سه بعدی انجام می دهند تا تاثیر تنش های زیستی بر دانه ها را مطالعه کنند. سطوح مربوط به کیفیت تولید از مسائل کلیدی است.

گیاکومو مله از محققان مرکز تحقیقات ملی می گوید: «برای کشاورزان مهم است که مطمئن باشند کاشت یک گیاه نتیجه خوبی برایشان دارد. آنچه ما برای مصرف کنندگان انجام می دهیم تحلیل عناصر مختلف دانه هاست تا مشخص شود کدامیک دارای ویژگی هایی است که ممکن است برای مصرف مناسب باشد.»

این پروژه با رویکرد چند رشته ای پیش می رود و می تواند تمام فرایند زنجیره غذایی را از مزرعه تا میز غذا شامل شود. همچنین این پروژه بخش مربوط به پخت و پز را هم شامل می شود زیرا تاثیر مستقیمی بر مصرف کنندگان دارد.

رافائل انجیکو سرآشپز رستوران گیوسوله کاپوآ می گوید: «مشکل اصلی این است که مردم به اندازه کافی در مورد کینوآ نمی دانند اما اگر آنرا با سایر حبوبات ترکیب کنیم می توانیم آنرا به عنصری عالی در پخت یک سوپ بسیار خوشمزه تبدیل کنیم.»

سون اریک ژاکوبسن می افزاید: «این گیاه رژیم غذایی ما را هنگامی که با خانواده شام می خوریم بهبود خواهد داد. رژیم غذایی ما با این نوع گیاهان متنوع تر خواهد شد و باروری خاک نیز بهبود خواهد یافت. می توانیم بگوییم این کار تماما سودمند است.»

به گفته دانشمندان این پروژه، افزایش تولید پروتئین گیاهی به نفع تنوع زیستی و زندگی انسانهاست. انتقال مصرف از پروتئین حیوانی به پروتئین گیاهی در اروپا در کاهش تولید کربن تاثیر خواهد گذاشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش تنوع زیستی برای سبزیجات متنوع‌تر و خوش‌طعم‌تر

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی