واکنش‌ها به مرگ مرموز دانشجوی آمریکایی پس از آزادی از زندان کره شمالی

واکنش‌ها به مرگ مرموز دانشجوی آمریکایی پس از آزادی از زندان کره شمالی
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک روز پس از مرگ اوتو وامبیر، دانشجوی جوان آمریکایی که ۶ روز بعد از آزادی از زندان در کره شمالی، در شهر سینسیناتی آمریکا درگذشت، دونالد ترامپ او را «قربانی خشونت رژیم کره شمالی» نامید.

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد ضمن ابراز همدردی با خانواده اوتو وامبیر نوشت: «دولت من با قاطعیت اجازه نمی‌دهد رژیم‌هایی که حقوق بنیادین انسانی را رعایت نمی‌کنند چنین فجایعی را در حق افراد بی‌گناه به بار آورند.»

Melania and I offer our deepest condolences to the family of Otto Warmbier. Full statement: https://t.co/8kmcA6YtFDpic.twitter.com/EhrP4BiJeB

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 19 juin 2017

پدر و مادر این جوان که گفته می‌شود تنها دو روز پیش از آزادی مطلع شدند که پسرشان در کما است در بیانیه‌ای، مرگ فرزند خود را تأیید کردند و نوشتند که او «سفر بازگشت خود را به پایان برده است».

مرگ اوتو وامبیر واکنش کره جنوبی را نیز به دنبال داشت. مون جه این، رئیس جمهوری کره جنوبی روز سه شنبه در پی انتشار خبر مرگ وامبیر از کره شمالی خواست آن دسته از اتباع کره جنوبی و آمریکا را که در این کشور زندانی هستند، هر چه سریع‌تر آزاد کند.

اوتو وامبیر ۲۲ ساله، سال پیش به دلیل تلاش برای دزدیدن تابلو تبلیغاتی یک هتل در پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی دستگیر و به ۱۵ سال حبس با اعمال شاقه محکوم شد. دولت کره شمالی در زمان کوتاهی پس از محاکمه اعلام کرده بود که اتو وارمبیر به کما رفته است. پس از آن هیچ اطلاعاتی از سرنوشت او منتشر نشد تا اینکه در نهایت روز سه شنبه ۱۳ ژوئن در حالی که بی‌هوش بود به آمریکا بازگردانده شد. هنوز علت دقیق مرگ اوتو وامبیر معلوم نیست، اما مقام‌های کره شمالی گفته‌اند او مبتلا به بوتولیسم بوده است که نوعی فلج کشنده بر اثر ورود سمی خاص به بدن است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتو وارمبیر ۶ روز پس از بازگشت از کره شمالی درگذشت

جنگ دو کره؛ چگونه آمریکا به فکر پرتاب بمب اتم روی کره شمالی افتاد؟

کره شمالی یک موشک بالستیک میان‌برد جدید با سوخت جامد را آزمایش کرد