دسترسی فرزندان پناهجویان به آموزش رسمی در یونان

دسترسی فرزندان پناهجویان به آموزش رسمی در یونان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

عباس، کودک افغان یکی از ۲۵۰۰ کودک پناهجو در اردوگاه های پناهجویان در یونان است که تحصیل رسمی در مدارس این کشور را آغاز کرده اند. دسترسی کودکان پناهجو به آموزش رسمی، یکی از راههای مهم ادغام آنها در کشو

آگهی

آموزش کودکان پناهجو یکی از کلیدهای ادغام آنها در جامعه میزبان است. صندوق کمکهای بشردوستانه اتحادیه اروپا به همراه سازمان بین المللی مهاجرت برنامه ای را برای آموزش فرزندان پناهجویان در یونان آغاز کرده است. عباس ده ساله به همراه خانواده اش که از افغانستان به اردوگاه پناهجویان «مالاکاسا» در شمال شرق آتن آمده اند. او یکی از کودکان این اردوگاه است که با کمک این طرح، تحصیل را بطور رسمی در مدارس یونان آغاز کرده است. در این گزارش با جزییات این طرح از زبان مسئولان آن و پدر عباس بیشتر آشنا می شویم.

حدود ۷۲ هزار پناهجو بین ماه ژانویه و اوایل ماه ژوئن به یونان آمده اند. اغلب آنها از راه دریا خود را به اروپا رسانده اند. با وجود اینکه تعداد پناهجویانی که از راه یونان به اروپا می آیند نسبت به سال گذشته در همین دوره ۹۶ درصد کاهش یافته است، اما در حال حاضر ۶۲ هزار پناهجو در یونان سرگردان هستند. ۲۰ هزار نفر این افراد را کودکان تشکیل می دهند.

عباس ده سال دارد و هر بعد از ظهر از ساعت یک و نیم تا شش به مدرسه می رود. درس خواندن برای او نوعی پیروزی به حساب می آید. او حدود یک سال و نیم پیش، با خانواده اش از افغانستان به اردوگاه پناهجویان «مالاکاسا» در شمال شرق آتن آمد.

او یکی از ۲۵۰۰ کودک پناهجو در اردوگاه های پناهندگانان در یونان است که تحصیل رسمی در مدارس این کشور را آغاز کرده اند. عباس می گوید که درس خواندن برایش خیلی مهم است: «سه ماه است که مدرسه می آیم. درس خواندن خیلی مهم است. برای آینده اهمیت دارد.»

هر بعد از ظهر ۷۳ اتوبوس کودکان را از اردوگاه «مالاسکا» در شمال شرق آتن به مدارس منتخب می برد که بین دو تا ۱۸ کیلومتر با محل سکونت آنها فاصله دارند. عباس ۱۵ دقیقه بعد به مدرسه ابتدایی آولونا می رسد. این مدرسه بیست دانش آموز از اردوگاه «مالاکاسا» را پذیرفته است که به ۲۳۵ دانش آموز یونانی مدرسه می پیوندند.

فرزندان پناهجویان به بیش از ۹۰ مدرسه در یونان دسترسی دارند

صندوق کمک های بشردوستانه اتحادیه اروپا و سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) وابسته به سازمان ملل، طرحی را برای دسترسی کودکان پناهجو به آموزش در کشور میزبان آغاز کرده اند.

Playing journalism game w/Refugee children in #greece_MonicaPinna</a> of <a href="https://twitter.com/euronews">euronews is on the other side of microphone this time! IOMGREECE</a> <a href="https://t.co/CBTpzStMY4">pic.twitter.com/CBTpzStMY4</a></p>— Begum Iman (ImanBegum) June 8, 2017

هزینه این طرح را صندوق کمکهای بشردوستانه اروپا تامین می کند و سازمان بین المللی مهاجرت آن را به اجرا درآورده است. کودکان پناهجو اکنون به ۹۳ مدرسه در یونان برده می شوند.

این پروژه در ماه اکتبر سال گذشته میلادی در پنج اردوگاه پناهجویان در این کشور به اجرا درآمد. امروز تعداد این اردوگاهها به ۳۲ اردوگاه رسیده است.

«دسترسی به تحصیلات یکی از حقوق اولیه بشر است»

یانیس باوه آس، مسئول این طرح از سازمان بین المللی مهاجرت می گوید: «قبل از شروع این برنامه، کودکان هیچ نوع تحصیلات رسمی نداشتند و فقط آموزشهایی غیررسمی درون اردوگاه های پناهندگان می دیدند. این برنامه خیلی مهم است چون هر کودک حق رفتن به مدرسه دارد. دسترسی به تحصیلات مزیت نیست، بلکه یکی از حقوق اصلی بشر است.»

گیانیس استفانیدیس، آموزگار مدرسه ابتدایی «آولونا» می گوید که تعدادی از این کودکان برای اولین بار است که به مدرسه می روند. او می افزاید: «بسیاری از این کودکان در کشور خودشان مدرسه نرفته بودند که یعنی حتی نمی دانند در مدرسه بایدد چطور رفتار کنند. در دو ماه و نیم گذشته حدود ۳۰۰ لغت یاد گرفته اند که فکر می کنم کافی باشد. اما برای من بهترین چیز دیدن خنده روی لب هایشان است.»

دانش آموزان پناهجو یونانی، انگلیسی، ریاضیات، فناوری اطلاعات، و هنر می آموزند و کلاس ورزش هم دارند. آنها در آخر ماه مارس به «آولونا» رسیده اند و در اینجا در دیگر دانش آموزان ادغام می شوند.

جابه جایی پناهجویان، چالش اصلی دسترسی به آموزش

این پروژه برای هشتاد درصد فرزندان پناهجویان در اردوگاه های سرزمین اصلی یونان به اجرا در آمده است. کسانی که در مناطق شهری زندگی می کنند همراه با دانش آموزان یونانی به مدارس روزانه می روند. البته دستیابی به آمار دقیق مشکل است، چون پناهجویان جابجا می شوند، و همین جابجایی یکی از چالشهای حضور فرزندان پناهجویان در مدارس است.

یورگاس کاپرانیس، از برنامه کمکهای بشردوستانه اتحادیه اروپا در این باره می گوید: «گاهی باید تلاش کنم تا به خانواده ای بفهمانم که چقدر مهم است کودکانشان به مدرسه بروند، حتی اگر قصد داشته باشند در نهایت به کشور دیگری بروند.»

وی درباره آینده این برنامه می افزاید: «این برنامه موقتی است چون این مکان ها قرار نیست دائمی باشد. این ها نقاط گذار برای خانواده هایی هستند که از اردوگاه بیرون آمده اند و اتحادیه اروپا هزینه آپارتمان آنها و رفتن کودکانشان به مدارس روزانه را تأمین می کند. به این ترتیب این برنامه آنها را برای ادغام در سیستم ملی کشور آماده می کند.»

پدر عباس: نسبت به آینده پسرم خوش بین هستم

محمد ابراهیم نوری، پدر عباس رؤیای رفتن به سوییس را در سر دارد با این وجود به اینکه بچه هایش به مدرسه می روند افتخار می کند. در ۲۱ سال گذشته در ایران یکی از نگرانی های عمده اش دسترسی به مؤسسات آموزشی بوده است.

او می گوید: «امیدوارم بتواند در کلاس های رسمی تحصیلش را ادامه دهد چون خودش دوست دارد. به آینده اش خوشبین هستم و امیدوارم که به هدفش برسد. یکی از دلایلی که مهاجرت کردیم این بود که بچه هایمان تحصیلات موفقی داشته باشند.»

وزارت آموزش و پرورش اطمینان داده است که در ماه سپتامبر کلاس های رسمی مجددا برای دانش آموزانی که در اردوگاه های پناهندگان زندگی می کنند آغاز به کار خواهد کرد و این بار این دانش آموزان همراه با دانش آموزان یونانی به کلاس های روزانه خواهند رفت.

Aid Zone 3 Greece

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در المپیای یونان روشن شد

یونان موفق شد سردسته باند بزرگ بین‌المللی قاچاق سوخت با درآمد ۲۱ میلیارد دلاری را دستگیر کند

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند