چرا لندن، پاریس و بروکسل هدف مطلوب تروریست‌ها هستند؟

چرا لندن، پاریس و بروکسل هدف مطلوب تروریست‌ها هستند؟
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

بلژیک، بریتانیا، فرانسه، چرا این کشورها اهداف برگزیده داعش برای حملات تروریستی هستند؟

یکی از دلایل اصلی می تواند آن باشد که این سه کشور اروپایی در قلب ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه قرار دارند. درست است که آمریکا مهم ترین کشور حاضر در این ائتلاف است، اما فرانسه از نظر تعداد حملات دوم و از نظر تعداد ناو، تجهیزات رزمی هوایی و استعداد نفرات زمینی، بعد از آمریکا و بریتانیا، سومین نیروی ائتلاف است. بریتانیا نیز در این عرصه بسیار فعال است و به خصوص در عراق نیروهای ویژه زمینی دارد. بلژیک نیز با جنگنده های خود در این نبرد حضور جدی دارد.

داعش از زمان آغاز حمله ائتلاف در سال ۲۰۱۴ در حال عقب نشینی است و از خلافت مورد ادعای آن چیز زیادی باقی نمانده است. پایگاه مهم آنها در شهر موصل در حال سقوط است و نبرد بزرگی برای بازپس گیری شهر رقه سوریه از آنها آغاز شده است. در همین حال جهادگرایی اسلامی بیش از هر زمان دیگری در حال صدور است.

داعش ناتوان از حفظ قلمرو خود، می کوشد تا بی ثباتی را به درون خاک دشمنانش بکشاند. علاوه بر این، تعداد زیادی از نیروهای داعش که از کشورهای اروپایی به این گروه پیوسته اند، با بازگشت به کشورشان یا با هماهنگی از خارج، به راحتی به درون این کشورها دسترسی دارند. بر اساس آمار مؤسسه بین المللی مطالعات بنیادگرایی، از میان اروپایی های پیوسته به داعش ۷۰۰ نفر فرانسوی، ۵۰۰ بریتانیایی و ۲۵۰ نفر بلژیکی هستند.

حمله به اهداف آسان و قابل دسترس با چاقو یا با خودرو به جای مواد منفجره، به یک روش عملیاتی گریز ناپذیر تبدیل شده است. حملات نیز اغلب نمادین هستند: برای فرانسه روز جشن ملی ۱۴ ژوئیه یا خیابان شانزه لیزه و برای بریتانیا مکان های معروف توریستی مثل بارومارکت لندن.

وقوع حملات تروریستی در بریتانیا در دوران انتخابات همچنین از قصد داعش برای هجوم در هنگام رویدادهای مهم سیاسی خبر می دهد. آخرین وجه مشترک سه کشور فرانسه، بریتانیا و بلژیک: هر سه دارای تکثر فرهنگی و اجتماعی هستند و داعش در این کشورها در پی ایجاد تفرقه در حد انفجار است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خطر رشد بنیادگرایی اسلامی در زندان‌های اروپا

کشته شدن دست‌کم ۷ نفر در پی حمله با چاقو داخل یک مرکز خرید در شهر سیدنی استرالیا

رای دادگاه آرژانتین: ایران مسئول حملات ۳۰ سال پیش به سفارت اسرائیل و مرکز یهودیان «آمیا» است