رئیس جمهور برزیل به فساد مالی متهم شد

رئیس جمهور برزیل به فساد مالی متهم شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دادستان کل برزیل، رئیس جمهور این کشور را به دریافت رشوه چند میلیون دلاری متهم کرده است.

رودریگو جانتو، مستندات این اتهام را به یک قاضی دیوان عالی کشور ارائه داده و گفته است که میشل تمر شهروندان برزیلی را فریب داده است.

قاضی پس از بررسی اتهامات تصمیم خود را مبنی بر ارسال یا عدم ارسال پرونده به پارلمان اعلام خواهد کرد. در قانون اساسی برزیل این پارلمان می باید اجازه محاکمه رئیس جمهور محافظه کار این کشور را به رای بگذارد. همان رویه ای که دیلما روسف، رئیس جمهمور سابق چپگرای برزیل را از مقام خود تعلیق و راهی محاکمه کرد.

نمایندگان محافظه کار پارلمان برزیل که اکثریت کرسی های مجلس را در اختیار دارند، معتقدند که می توانند جلوی کسب دو سوم آرا برای محاکمه میشل تمر را بگیرند.

دفتر میشل تمر، رئیس جمهوری این کشور و وکلای او از هر گونه اظهار نظری سر باز زدند. آقای تمر بارها هرگونه اتهام فساد مالی را رد کرده و اعلام کرده بود که قصد استعفا ندارد.

علاوه بر رئیس جمهور حاضر برزیل و یک سوم از کابین او، چهار ريیس جمهور سابق و تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان یا در پروسه محاکمه با اتهام فساد مالی هستند و یا پیش از این محکوم شده اند.

اتهام آقای تمر ارتباط و دریافت رشوه از شرکت جی بی اس، بزرگترین شرکت صنایع غذایی توزیع کننده گوشت گاو،مرغ و خوک در جهان جهت رفع موانع مالیاتی و امکان دریافت وام از بانکها برای این شرکت است.

یکی از نمایندگان پارلمان به رویترز گفته است، در صورتی که نمایندگان محافظه کار ائتلاف رئيس جمهور مجبور به رای دادن بر علیه آقای تمر شوند، در مقابل آنها رای گیری اصلاح قانون کار را متوقف خواهند کرد.

در هفته های گذشته دادگاه عالی برزیل میشل تمر را از اتهام تامین مالی غیر قانونی برای ستاد انتخاباتی اش تبرئه شده بود.

ماه گذشته نیز مخالفان میشل تمر بر علیه رواج فساد در برزیل تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کردند که به درگیری به پلیس انجامید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات ضد دولتی در برزیل

پلیس برزیل منزل مسکونی رئیس جمهوری سابق را به ظن جعل گواهی‌های واکسن کرونا تفتیش کرد

ماجرای بولسونارو و جواهرات اهدایی عربستان؛ رئیس جمهور پیشین برزیل هرگونه اقدام «غیرقانونی»را منکر شد