کاخ سفید: بشار اسد هزینه سنگینی برای حمله شیمیایی احتمالی خواهد پرداخت

کاخ سفید: بشار اسد هزینه سنگینی برای حمله شیمیایی احتمالی خواهد پرداخت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کاخ سفید اعلام کرد که بر اساس شواهد، بشار اسد در پی حمله شیمیایی تازه‌ای است و در صورت این اقدام «بهای سنگینی» خواهد پرداخت.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که آماده‌سازی برای این عملیات شباهت به حمله شیمیایی ماه آوریل دارد که دستگاه‌های امنیت خارجی غرب بر این باورند توسط ارتش بعث سوریه انجام شده است.

بیانیه کاخ سفید می‌گوید: «همان‌طور که پیش‌تر هم گفته‌‌ایم ایالات متحده آمریکا در سوریه است تا دولت اسلامی عراق و سوریه را نابود کند.» در بخشی دیگر آمده: «در صورتی که آقای اسد به کشتار جمعی دیگری با سلاح‌های شیمیایی اقدام کند، او و ارتش‌اش بهای سنگینی خواهند پرداخت.»

Statements from PressSec</a> on <a href="https://twitter.com/hashtag/syria?src=hash">#syria</a> <a href="https://t.co/gEqPAf6WBk">pic.twitter.com/gEqPAf6WBk</a></p>— Sean Spicer (PressSec) June 27, 2017

به نوشته نیویورک تایمز تمامی اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی ایالات متحده آمریکا و متحدانش به ویژه اسرائیل که سبب تقویت نظارت بر سلاح‌های نامتعارف در خاورمیانه می‌شود، به طور طبیعی طبقه‌بندی می‌شود.

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در توئیتر نوشت: «هر حمله بیش‌تری که علیه مردم سوریه صورت بگیرد نه فقط اسد که مردمش را می‌کشد بلکه روسیه و ایران که حامی او هستند نیز سرزنش می‌شوند.»

Any further attacks done to the people of Syria will be blamed on Assad, but also on Russia & Iran who support him killing his own people.

— Nikki Haley (@nikkihaley) June 27, 2017

علی حیدر، وزیر آشتی ملی دولت سوریه در واکنش گفت که دمشق نه از این سلاح استفاده کرده و نه استفاده خواهد کرد. به گزارش به آسویشیتدپرس وی روز سه شنبه تاکید کرد که بیانیه کاخ سفید «نزاعی دیپلماتیک» را علیه سوریه در سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند. سخن‌گوی کاخ کرملین نیز هرگونه آگاهی درباره تهدید احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی را رد کرده است.

حکومت جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه متحدان اصلی بشار اسد هستند. مقامات ایران پیش‌تر حضور نظامی این کشور را در سوریه تکذیب می‌کردند با این حال در سال‌های اخیر رسانه‌های ایران از نیروهای سپاه قدس و نیز سپاه فاطمیون با عنوان «مدافعان حرم» یاد می‌کنند.

در ماه جاری میلادی دست‌کم دو هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران در سوریه ساقط شده است. هفته گذشته نیز پس از آن‌که یک فروند هواپیمای جنگنده ارتش بعث از سوی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا سرنگون شد، وزارت دفاع روسیه در واکنش اعلام کرد که از این پس هواپیماهای آمریکا و متحدانش را بر فراز مناطقی که در سوریه تحت کنترل دارد هدف قرار خواهد داد.

سلاح‌ شیمیایی؛ خط قرمز جنگ داخلی

به تازگی وب سایت مدیا پارت که از رسانه‌های معتبر خبری- تحقیقی فرانسه به شمار می‌آید در گزارش مفصلی نوشت که رئیس جمهوری سوریه پس از آگاهی از اعتراض‌های مردم ایران به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به دو پادگان دستور داد تا سلاح شیمیایی ذخیره کنند.

به گزارش مدیا پارت، دستور به تهیه و ذخیره سلاح شیمیایی در سوریه ۲ سال پیش از آغاز اعتراض‌های مسالمت‌ آمیز در این کشور بود که با دخالت نطامیان سرکوب شد. از آن پس، استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی به یکی از چالش‌های جامعه جهانی در برابر بشار اسد بدل شد.

دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی دولت دموکرات وقت ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۳ به این نتیجه رسیده بودند که بشار اسد با استفاده از سلاح شیمیایی سبب مرگ صدها سوری شده است. باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده از استفاده از سلاح شیمیایی با عنوان «خط قرمز» دولت‌اش در قبال سوریه یاد کرد.

آقای اوباما همکاری با روسیه را برای شناسایی و نابودی ذخایر سلاح شیمیایی سوریه انتخاب کرد. اگرچه دولت بعث پیش‌تر وجود چنین دخایری را انکار می‌کرد ولی مقادیری را تسلیم کرد. با این همه باری دیگر حمله شیمیایی ماه آوریل جهانیان را بهت زده کرد. این گزارش در حالی منتشر شد که فقط دو ماه از روی کار آمدن دونالد ترامپ می‌گذشت. سپس دولت فرانسه اعلام کرد بر اساس تحقیق صورت گرفته، مشخص شده که این حمله از سوی ارتش سوریه بوده است.

U.S. warns Syria over potential chemical attack https://t.co/rG4hPXMCiu Via ReutersTV</a> <a href="https://t.co/S2q6r5wHPx">pic.twitter.com/S2q6r5wHPx</a></p>— Reuters Top News (Reuters) June 27, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشته شدن فرمانده ارشد سپاه در حمله هوایی به ساختمانی در کنار سفارت ایران در دمشق

انفجار مرگبار در منطقه تحت کنترل طرفداران ترکیه؛ خودروی بمب‌گذاری شده در بازاری در شمال سوریه ترکید

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد